tisdag 29 december 2015

Dag 118 Karaktär

Hänt på Svensgård den 17/12  2005

"Nu har jag ätit julbord. Alldeles för mycket som vanligt. Jag brukar be min fru att hindra mig. Det lyckades hon inte med men hon räknade antal gånger jag fyllde på tallriken och hävdar bestämt att det var fem. Igår plöjde jag en vall och den var så fin. Raka fina fåror med en härligt lucker lera som smiter ut så fint. Nu fryser det till så att näringen inte urlakas utan finns kvar tills vårsäden börjar växa fram i maj och juni. Nästa vecka är julveckan. God jul på er alla!"

Ett klassiskt beteende från mig. Jag är en smal typ men jag kan verkligen äta mycket. Riktigt mycket. Och sen klagar jag på att andra inte hindrar mig. Men jag måste säga att jag blivit bättre med åldern. Fem tallrikar! Man tror inte det är sant.

I Boberg hade vi ju ingen restaurang i min barndom men det finns det ju faktiskt nu. På Lynga Gård finns den fina restaurangen L'equrie som Stefan Holmström driver. Agneta var där och åt julbord förra året och hon tyckte det var det bästa hon någonsin ätit. När jag var liten åkte vi till Ringsegård och åt julbord på en restaurang där. Men det var länge sedan. Nästan så länge sen att alla glömt det. Men inte jag. Det var gott.

Min far var en mycket engagerad man i olika politiska och bondekooperativa sammanhang. Det innebar julbord i juletid. Många julbord blev det. Om jag inte minns fel så kunde det bli tio till femton stycken på julen! Häpnadsväckande. Men jag tror att julborden på den tiden inte var så omfattande som de är nu. Nu är det ju för det mesta helt gränslöst. Men det är ju det mesta i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar