tisdag 16 juni 2020

Dag 172 Att skri

En magisk tid på året är när spannmålen går i ax. Det sker strax före midsommar. I Halland säger vi att kornet skrier när det går i ax. Googla på det så får du se vad som händer. Du får inte en enda träff men det är så i alla fall för det har min pappa lärt mig. Han lärde mig också att det heter brim när man har bra havre med många vippor. Bra att kunna tänker jag. Tänk så många dialektala uttryck man fått lära sig under livet. Man vet aldrig när man får nytta av dem. En kraftig spik heter vrägling. Det undslapp mig en gång på militärtjänsten och baske mig om inte ett av befälen visste om det. Apropå havre så heter halmkärve nek. Havre har vi sått lite i år för att låta idrottsklubben göra halmkärvar att sälja till jul och tjäna en slant nu när Falkenbergs Stadslopp är inställt pga coronakrisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar