måndag 12 oktober 2020

Dag 187 Kål



Jag har gjort till vana att ta en sväng med min motorcykel för att hitta fina motiv att fotografera. Bilderna använder jag på FB och Instagram. Igår hittade jag detta kålfält på vägen mot Ugglarp, efter Eftra. Visst är det mäktigt. Som ett moln av grönkål. Jag skriver ju nu mycket om vår trädgård och kål tillhör inte de saker som Agneta odlar för man blir så besviken när insekterna har käkat upp alltihop och så blir det nästan alltid. Hade jag tagit motsvarande bild hemma så hade det varit några avbitna stänglar. Inte så snyggt. Annars har ju grönkol den konkurrensfördelen att den växer sent när det kanske inte finns så mycket insekter att konkurrera med. Vi odlar ju trädgården utan bekämpningsmedel så det är enklare att avstå från att odla dessa arter. Vi har dock olika salladskål som vi hinner ta före insekterna. Mördarsniglar är ju också något som man ska konkurrera med men det verkar som om att vi kan hantera denna situation.

Det har regnat mycket de senaste dygnen. Över 100 mm. Det gör att ån stiger en hel del vilket skapar nya vattenspeglar på översvämningsytorna.




Denna bild tog jag precis från mitt kontorsfönster där man ser ån och åfåran och översvämningsytorna mitt i bild. Visst är det mäktigt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar