fredag 29 augusti 2014

Dag 68 All Time high

Suseån har varit all-time-high. Det förra rekordet var en vårflod i slutet av 60-talet. Nu var den säkert en halvmeter över det. Alla i byn jag talat med är överens om att det är rekord. Jag kommer ihåg det förra tillfället. Det finns faktiskt bevarat på film. Jag var i tíoårsåldern och mina lekkamraters, Lasse och Bengt, pappa Tore filmade med Super-8-kamera på den tiden och han filmade oss när vi klättrade runt i fallet med dånande vattenmassor under oss. Säkerhetstänket har utvecklats lite sen dess får man nog säga.

Vi i Svensgård bor ju så högt att det inte blev några skador för oss men grannen fick in vatten i sin källare vilket de nästan aldrig fått förut. Ån har sjunkit någon meter men är fortfarande hög Suseån stiger snabbt. I söndags badade vi i normalt vattenstånd vid lunch. På kvällen tog vi upp båtarna för vi tyckte det stigit mycket och på morgonen var bryggan en halvmeter under vattenytan. Vid lunch på måndagen hade det säkert ökat en halvtimme till. Gissa om det varit mycket folk och tittat på vattenmassorna i fallet! Den sjunker inte lika snabbt men ganska snabbt ändå. Men i Getinge har de haft problem. Mycket beror på att de rätat ut ån där vilket inte är gjort mellan Heberg och Boberg. Jag skall inte säga att vi inte fått några skador för bryggan har fått stryk. Det har varit sån kraft i vattnet att en av telefonstolparna som den är byggd av har lossnat och böjts uppåt.

Det har varit mycket spännande att titta på ån nu när det varit så mycket vatten. Det strömmar jättemycket och det kommer alla möjliga saker åkande. Jag har ju värsta utsikten genom mitt kontorsfönster ner mot ån och när jag var i ett telefonsammanträde i tisdags kväll så kom det en massa halm åkande. Jag trodde det var storbalar men är osäker om det var det. Det var nog halmsträngar från någon åker i Getinge eller Slöinge de översvämningarna varit omfattande. En massa träd kommer i alla fall flytande. Det har ju varit mycket nedfallna trän i Suseån så att det faktiskt varit svårt att komma fram med båten ibland. Nu är nog ån upprensad. Det skulle vara kul att åka uppför ån med en motorbåt. Tyvärr har jag ingen bra motor.

Fallet är så fullt av vatten så att den normala fallhöjden på 3-4 meter nog bara har varit en meter den senaste veckan. Det gör ju att den lite paradoxala situationen att vattenkraftproduktionen i kraftstationen minskar när vattenmängden ökar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar