söndag 31 augusti 2014

Dag 70 Om främlingsfientlighet och mardrömmar.

Så här skrev jag på min blogg på www.svensgard.se den 14/12 2002:

"Grisar är roliga. Nu är det en som lärt sig att öppna grindar. Idag hade han öppnat två stycken så tre boxar gick tillsammans. Och när nya grisar träffas uppför de sig precis som Robinsondeltagare: Grisar från en annan box är inte som vi. De skall mobbas."

Precis så är det faktiskt. Nu har jag inte haft grisar sen 2006 men jag tänker på dem ibland. Jag hade grisar mellan 1991 och 2006. Dessförinnan hade min pappa grisproduktionen. Han byggde nytt stall 1971. När jag hade grisar i början var inredningen ganska sliten så att grisarna sprang lösa när grindar gick sönder, och vatten- och foderrör kunde gå av och fylla golvet med mjöl och vatten. Det var en pärs. Ofta drömde jag mardrömmar om vad som kunde hända. Vatten och foder överallt och grisar som sprang lösa. 1994 bytte jag inredning och då försvann mardrömmarna på direkten eller kom i alla fall inte lika ofta. Långt efter jag slutade med grisar kunde mardrömmarna komma tillbaka. Ofta drömde jag om att jag satt in grisar i olika utrymmen på gården och sen glömt av att fodra dem. I en dröm tänkte jag "Hur kunde jag vara så dum att jag satt in grisar här och hur kunde Agneta tillåta det!". En gång sa jag till min granne Stefan att gissa vad jag drömde inatt. Direkt sade han: "Du drömde att du satt in grisar igen"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar