fredag 21 juni 2019

Dag 155 En revolutionerande idé

Jag har kommit på det bästa sättet att äta jordnötter på. Med skalen på! Hur smart som helst. Jag läste en artikel för ett tag sen om hur bra det är att äta skalen på frukter mm. De innehåller fibrer och massa andra nyttigheter som med råge överväger de eventuella nackdelarna. Jag började med potatis som jag väl redan innan åt med skalen på ibland men nu gör jag det mer konsekvent. Till och med när jag gör potatismos har jag skalen med. Äpplen äter jag till hundra procent. Dvs skal, hus och skaft. Inga problem med att bli av med skrutten där minsann. Vattenmelon, vet ni många som äter skalen där? Jag lämnar inget! En kontroversiell frukt här hemma är kiwi. Agneta vägrar köpa det sen jag började äta hela frukten. Det är faktiskt jättegott. Kittlar dödsskönt hela vägen ner i magen. Igår köpte Agneta hela jordnötter med skal och vi satt och skalade och åt och det blev skräpigt och var besvärligt enligt mitt tycke. Idag kom jag på den revolutionerande idén att äta dem hela med skal. Hur enkelt som helst och gissa vems plats på bordet som såg mest städad ut efteråt. Min så klart. Det är många fördelar med det. Mer fibrer som är nyttigt och också gör att man blir mättare och inte äter lika många. Det verkar också som att det blir lite mer tuggande som gör att man inte äter lika många vilket säkert är den största hälsoaspekten. Du får smaken av jordnötter men det triggar inte igång det där att man bara lastar in mer och mer. Jag menar hur nyttigt kan det vara att vräka i sig 100 g rena jordnötter? Avfallsproblemet som helt försvinner är bara en bonus. Agneta tror förstås att jag kommer att dö av bekämpningsmedelsförgiftning. Vi får helt enkelt se hur det blir med det. Jag tycker i alla fall att ju mer hela frukter och grönsaker jag äter med skal, desto bättre mår jag. Skall väl tillägga att jag inte börjat med apelsiner och bananer ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar