tisdag 1 oktober 2019

Dag 169 Admin

Den förre mjölnaren, det vill säga min pappa Sven-Göran, gillade nog administration. De här böckerna använde vi i kvarnen för att registrera malning. De bestod av dubbla ark som man hade kalkerpapper mellan. Det var tre per sida. Första sidan var grön och den rev man ut och gav kunden som följesedel


Mjölnaren skrev upp datum, kund, vikt på spannmålen som skulle malas och slutligen hur mycket koncentrat, som är ett soja- eller ärtfoder med hög protein- och mineralhalt, som skulle blandas i. När det var dags för fakturering tog vi in boken från kvarnkontoret och räknade samman vad som skulle faktureras. Jag använde detta system under många år men när böckerna tog slut rationaliserade jag och skrev upp det på anteckningsblock som jag sen sammanställde och matade in i en databas. Sen fick ett dataprogram som jag gjort skapa fakturorna. Det var faktiskt en ganska tunggrodd administration även om den var logisk. Faktum var att den var kvalitetssäkrad. Det gick ju att spåra alla data. När vi har renoverat i huset har vi funnit många sådana här böcker. Jag har slängt de flesta och endast sparat dessa tre. Det är ju historiska dokument och jag vet att just denna nota, nr 4801, hör till en gård som jag har en bloggläsare på. Det tycker jag är lite roligt. Eller hur Anders?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar