måndag 28 april 2014

Dag 62 fortsättning från dag 58 stränder. Tång

Grimsholmen är en viktig del av Boberg. Det var där Bobergs Byalag hade sin tångtäkt. Fortfarande har kvar faktiskt. Tång var en viktig resurs före handelsgödselns tid. Den innehåller visst mycket kalium som var bra i potatisodlingen och antagligen för vallar också. Tången kom in ibland med blåsten och lägger sig i stora högar och tjocka lager på stranden. Numera tycker jag det inte kommer in så mycket tång men sanningen sägandes så har jag inte varit nere och mätt heller. Vi, dvs Agneta och jag, flyttade till Boberg 1991 och faktum är att vi har hämtat tång med traktorn en eller kanske två gånger. Vi körde ner med traktor, kärra och lastare för att ta hem tång att använda i trädgården. Det gick inte så bra tyvärr. körde och satte oss med traktorn och fick fixa en lastare som kom och drog upp oss.

Förr, dvs före konstgödseln, gick dock tångskörden till på ett lite annat sätt. Som min pappa berättade gick det till så här. När tången kom in bestämdes det att gårdarna skulle få hämta. Lantbrukarna körde ner på stranden med vagnar och mannar med grepar. Jag har för mig att det var reglerat hur många mannar eller vagnar gårdarna fick använda. Det skulle ju vara rättvist. När en flagga hissades på Björsgård som ligger ute på Grimsholmen fick man börja lasta. Men man fick lasta från stranden och köra upp och lägga på en avlastningsplats. Detta fick man hålla på med tills tången var slut. Det som låg på respektive gårds avlastningsplats var inte längre allmän egendom utan tillhörde den gården. Nu  kunde de köra hem sin tång för lagring och för utspridning på gårdarna. Jag har kartor som beskriver tångrätten och där finns rutor för varje gård.

Tång kan faktiskt skördas nu också och användas i jordbruket. Det är en fin resurs i ekologisk odling. Kommunen samlar upp tången från stränderna för att städa dem och sen kan den komma lantbruket till godo. Jag tror dock att tången kan vara ganska fylld av ogräsfrön. så den kan vara problematisk på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar