tisdag 29 april 2014

Dag 63 fortsättning på stränder. Den bästa.

Efter udden på Grimsholmen kommer det som jag tycker är den bästa stranden i byn. Den heter Skärvik men det skall uttalas med lite dansk accent. Skaervik typ. Skervik kanske. Skearvik? Testa lite olika uttal. Det skall i alla fall inte vara Skärvik och inte Skervik. En variant. Skaervik ligger nog närmast. Tänk lite danskt helt enkelt. En del av vårt danska arv.

Stranden består av två uddar med berg och sten och en skyddad sandstrand däremellan. Ok, det är långgrunt men var är det inte långgrunt i Halland? Stranden har fin sand, precis lagom kornstorlek tycker jag. Om ni kollar på Skrea Strand som då ligger mer i Falkenberg så har den fin sand längst norrut och lite grövre ner mot Netas Berg. Skaervik ligger kanske mitt i mellan. På andra sidan åmynningen är det fin sand har jag för mig. Bottnen är också fin men det finns en och annan sten som man får akta sig för att inte trampa på så man skadar tårna. Inget större problem. Utmed den norra udden finns fin tång på botten där det är fint att snorkla och samma sak gäller utmed den södra udden. Det finns också gott om krabbor bland stenarna. Kolla bara var barnen fångar dem. De vet var de skall leta.

Längre upp på stranden finns fint gräs. Där tycker jag är bäst att byta om så man inte får så sandiga fötter. Sandiga fötter i sockar och skor är inte bra. Inte i bilar heller. Fasen så svårt att torka bort. Men sand är inte farligt, det gäller bara att ha tålamod. När fötterna torkar faller det bort av sig själv.

Det går inte att köra bil till Skaervik. Den får man ställa vid parkeringen där vägen svänger och sen gå ett par hundra meter. Det går därmed utmärkt att cykla till stranden och det tycker jag är den bästa upplevelsen. Cykla och bada. Det är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar