söndag 14 september 2014

Dag 72 Supervalår

2014 är det supervalår. Det betyder att det är val till EU-parlamentet och till kommun, region och riksdag inom några månaders tid. I år har min hustru Agneta arbetat som valsamordnare för Centerpartie i Falkenberg och Varberg. Det betyder att i år har det verkligen handlat mycket om politik för oss här hemma. Det har varit aktiviteter hela tiden ända sen i mars. Och idag är det valdag för kommun, region och riksdag. Slutet på hela valrörelsen. Det är jättespännande! Och det har varit riktigt roligt. Det roligaste valet jag har varit med om. Jag har fått hjälpa till som gräsrotsmedarbetare. Det är ingen nyhet för mig för jag har faktiskt hjälpt till med valaffischer och sånt sen jag var riktigt liten. Så länge jag kan minnas har vi klistrat affischer och kört ut och ställt upp på olika ställen i stan. I år har det bara varit extra mycket. Dessutom har ju Agneta varit med på valsedlarna så att hon har haft en egen valkampanj med egen liten broschyr. Då har vi varit riktigt duktiga på att dela ut dessa broschyrer. Det har gått till så att Agneta har kört och jag har suttit på passagerarsidan och plockat och stoppat i broschyrer i postlådorna. Vi har kört i hela Boberg och Skrea och det är inte många brevlådor vi missat. Det tog en tre-fyra kvällar men det var riktigt intressant. När man skall dela ut saker i brevlådor har man en anledning att köra in på gator och småvägar som man aldrig annars skulle ha kört in på. Det finns så många vägar att man inte tror att det är sant. Hur många som helst. Området på Grimsholmen kryllar av små vägar. Ugglarp skall vi bara inte tala om. Och små och stora hus överallt i de mest fantastiska miljöer.

Valrörelse innebär också möten. Möten i stan och på landsbygden. Tyvärr är det svårt att få människor att gå på möten nu för tiden. Det har kommit något som heter valkompass på nätet. Det innebär att man kan svara på en enkät och sen matchas svaren mot partier och politiker och du får se resultatet av dina svar i form av vilka partier och politiker som också svarat. Man bedömer att kanske två miljoner människor skall ha gjort valkompassen. Är denna typ av verktyg numera viktigare än de traditionella verktygen med möten mm? Jag tror det i alla all.

Ikväll avgörs allt och vi skall gå på valvaka på Harrys i Falkenberg. Spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar