söndag 22 september 2019

Dag 166 Vilket lyft


Vacker bild, eller hur? Inkörd halm. Min pappa sa alltid att man kan inte känna sig lugn förrän man har kört in halmen. Jag har tidigare berättat om halmkörning här på bloggen men i år har jag hittat en ny metod som jag är väldigt nöjd med. Rundbalar på rännet. Förr tog vi in småbalar med elevator för lagring på halmrännet som är en våning upp. Ganska jobbigt och arbetkrävande att få in dem men praktiskt vid uttag. Senare år har vi tagit in rundbalar som vi lagrat i kvarnen på betonggolvet. Smidigt vid inkörning och uttag men utrymmeskrävande. Jag vill använda mina betonggolv under tak till andra saker. Nu har jag kommit på att jag kan lyfta upp halmbalarna på rännet med lastaren. Det går precis. Sen rullar jag undan dem och fyller på flera. Där får plats ganska många och jag har inte använt rännet så mycket de senaste åren. Men jag har sett till att tömma det för tomma rum är fulla av möjligheter, det vet du väl!

När vi skall ta ut dem under vintern rullar jag bara ner en till marknivå med en duns och tar den på en fantastisk liten fyrhjulig transportkärra som vi har. De går fint att dra för hand till lösdriften där vi ställer in dem för hästarna att mumsa i sig. Eller snarare att riva ut och pinka och skita i samtidigt som de mumsar i dem. Nåväl jag är mycket nöjd med min rationalisering. Det blev så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar