lördag 21 september 2019

Dag 165 Babbel om vanor

Jag måste erkänna en sak. En ovana jag har. Jag kollar på youtubeklipp. Jag fattar inte vad det är. I början var det ju fantastiskt med alla roliga klipp. Nu känns det bara som att jag kollar om på ungefär samma sak. I början var det ju dessutom charmigare med alla amatörfilmer. Nu är det ju stora produktionsbolag som levererar påkostade produktioner. Man måste inse att det görs för att skapa följare som ger annonsintäkter. Jag har visserligen gått över till ett premiumabonnemang som gör att jag slipper reklamen och det gör det ju lite bättre men jag är ändå inte nöjd med min ovana. Saken är ju den att klippen triggar belöningssystemen på samma sätt som en skål med chips. Tar man ett vill man ha ett till, och ett till, och ett till. Tills skålen är tom. Det är gott men det tillför egentligen inte så mycket. Bara ett kortsiktigt triggande av belöningssystemet.

Men jag har kommit på en bra lösning! Jag har ett abonnemang på babbel.
Det är en hemsida där man kan lära sig språk och det gillar jag. Det är utmärkt för att lära sig mer ord. Jag läste en gång att en dagstidning innehåller 600-700 ord. Kan du 2000 ord så kan du mycket. Genom babbel har jag byggt upp ett förråd av 3000 glosor på både franska och tyska. Det är så finurligt uttänkt att man läser olika kurser inom områden som man är intresserad av. Gillar du båtar så tar du kursen som handlar om det annars tar du kanske kursen om matlagning eller sport eller vad du nu gillar. Du gör de olika delmomenten som utökar ditt ordlager. Sen kommer det mest finurliga, repeteringen. När du har lärt dig ett ord hamnar det i den första av sex nivåer. Det betyder att den inbyggda språktränaren kommer att repetera det varje dag tills du kan det. När du kan det så flyttas det till nästa nivå och så vidare. Ju högre nivå desto mer sällan återkommer det. Misslyckas du så flyttas det ner en nivå och åter kommer oftare tills du klarar det och det flyttas åter upp. Jättesmart och kul. Faktum är att jag använde Babbel jättemycket för några år sedan men sen har det avtagit. Nu använder jag det dagligen. Flera gånger om dagen faktiskt.

Vad är då lösningen på min dåliga vana? Jo, jag har gjort min invigelse att kolla på youtubeklipp till en trigger som initierar repetition av glosor på babbel. Man gör 10 ord åt gången. Det är kul. Det triggar också belöningssystemet och när man gjort en omgång vill man göra en till. Sen kan man få belöna sig med att kolla på ett youtubeklipp. Det har gjort att jag tränar glosor på franska och tyska varje dag men faktum är att det har också tagit udden av lusten att kolla på youtubeklippen! Kanske är det så att egentligen så vill man inte se klippen. Man är bara ute efter att trigga belöningssystemet och då är det ju mycket bättre att träna glosor även om det är jobbigare.


Vanor funkar ju så att det är en trigger som initierar ett beteende som i sin tur ger en belöning. Det är det enkla systemet som jag har utnyttjat. Min moster berättade en gång att de hade en gillestuga som var väldigt kall. De hade också en roddmaskin i gillestugen. När de frös när de kollade på TV satte de sig och rodde lite och vips tyckte de att det var väldigt varmt! Triggern frysning skapade beteendet rodd som gav belöningen värme och på köpet träning. Genialt!

Vill du lära dig mer om vanor kan jag rekommendera
denna bok som jag haft stor nytta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar