onsdag 17 november 2021

Dag 230 Kalops

Idag ett recept. Är det någon styckningsdetalj jag gillar så är det högrev. Billig och alltid hög kvalitet. Jag har aldrig blivit besviken på högrev. På gris kallas detaljen karré och det är ju supergott, det vet ju alla. Det är själva nacken på djuret. En framdelsdetalj alltså. Det betyder att den ska lagas till länge. Tre till fyra timmar blir bra. Kalops är ett utmärkt recept men ibland gör jag boeuf bourguignon. Den får sin karaktär från rödvin. Kalops känns svenskare. I kalops är det framförallt kryddpeppar men även lagerblad som sätter karaktären. Jag skär upp lagom grytbitar som jag bryner i min älskade järngryta från Skeppshult. Ett tips är att om du stekt fläsk så kan du spara flottet och använda det till bryningen. 

Efter köttet bryner du rikligt med lök. Glöm inte att ta med lite vitlök. Om du vill kan du låta en matsked tomatpuré steka med. Inte för mycket. Det tillför lite umami. Späd med buljong och ha i köttet. Nu kan du ha i kryddpeppar och lagerblad. 

Låt detta koka länge. Späd med vatten om det blir för torrt. Kolla så att det blir tillräckligt mört. Blir såsen för tunn så reder du av med majsstärkelse utrört i lite kallt vatten. 

Avnjuta med inlagda rödbetor och kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar