onsdag 24 november 2021

Dag 231 Mätinstrument

 Jag älskar att laga saker. I förra inlägget lagade jag kalops och det är ju en form av lagande jag gillar men det här inlägget handlar om att laga trasiga saker. Idag har jag lagat vår ringklocka på huset. Vi bor ju i en hallandslänga. Det är ett jättelångt hus, ca 25 meter i vårt fall. Det finns tre ingångar och även om vi bara har ringklocka på två så är det inte lätt att veta vilken dörr det ringer på. Lite förvirrat spring innan man vet var besökarna står blir det ibland. Inte helt ovanligt att besökarna har hunnit försvinna innan det blir klarlagt. Det kan ju också hända att man springer om varandra. Vi har löst det med att ha två ringklockor med olika ljud. Tyvärr är det så sällan att det ringer på klockorna att vi hinner glömma vilken klocka som går till vilken dörr. 

Ibland blir det ju också så att det kommer ärg i kontakterna så att ringklockorna överhuvudtaget inte funkar och det var precis vad som hände idag. En elektriker som skulle laga en annan grej som vi missade pga ringklockshaveri. Detta måste lösas. De flesta skulle naturligtvis skaffa nya men inte jag. Fram med skruvmejslar och kontaktsprej. Den ena klockan gick att fixa med lite spray och pill men den andra funkade överhuvudtaget inte. 



Då kommer jag fram till detta fantastiska mätinstrument som jag inte fattar hur man kan klara sig utan. Har du ett mätinstrument? Jag måste utgå från det för det är ju så himla användbart. Med detta kunde jag ju snabbt komma till konklusionen att det måste vara ett brott på ledningen. När jag tänkte efter så kom jag ju på att jag sett en trasig ledning på husväggen i somras. Då trodde jag att det var en gammal ledning som inte längre användes men nu insåg jag att det ju måste vara ledningen till ringklockan vid köksingången. Jag hittade snabbt brottet och kunde laga det med skarvdon som är praktiskt att ha hemma.

Jag måste erkänna att jag trodde aldrig att jag skulle kunna använda själva knappen men det gick. Det är lycka när man lyckats laga något. Jag blir så nöjd. Tror inte alls att det blir bättre för att köpa nya grejer. 

Mitt avslutande råd är att om du inte har något mätinstrument så skaffa det. Jätteroligt verktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar