fredag 5 december 2014

Dag 80 Berättelsen om kungamötet i Boberg Persongalleri. Erik Menved

Erik är i denna aspekt ganska ointressant. Varför då, undrar du säkert. Han har ju inte varit i Boberg. Tänk att vara kung och så blir man helt marginaliserad bara för att man inte varit i Boberg. Ja, så kan det gå, men nu handlar ju denna bok om just Boberg. Men jag skall i alla fall berätta lite om honom också.
Han var född 1274 och alltså endast 14 år gammal när mötet i Boberg mellan Magnus Ladulås och hans mor, Agnes av Brandenburg, änkedrottning av Danmark, inträffade. Kanske var han med, jag vet inte, det förtäljer inte historien. Men jag tror faktiskt inte att änkedrottningar tog med sig barnen på viktiga affärsmöten på den tiden. Men å andra sidan, 14 år för en blivande kung. De kanske mognade lite snabbare. Det mest troliga är nog ända att han var hemma på slottet med sina lärare. En blivande kungs utbildning var viktig och antagligen började hans skolning tidigt och när han var fjorton hade han säkert kommit en bit på väg.
1287, ett år före mötet i Boberg och två år efter mordet på hans far Erik Klipping, kröntes Erik Menved till kung av Danmark. Förmyndarregeringen härskade tills Erik var myndig. Man blev myndig när man fyllt femton år på den tiden. När han blev kung var han 13 år. När jag var tretton drömde jag om moppe. Erik drömde om när han blev riktig kung. Moppealternativet fanns ju faktiskt inte ens.
När Erik var 14 år blev han bortlovad till Magnus Ladulås dotter Ingeborg vid ett möte i Boberg.
Erik och Ingeborg fick tillsammans 14 barn. Tyvärr var de dödfödda eller dog väldigt unga allihopa. Såvitt jag vet var de gifta tills Erik dog 1319, 45 år gammal.
Erik Menved var ingen lysande kung. Han hade ambitioner att attackera norra Tyskland och gjorde det också. Företaget blev inte framgångsrikt och han lämnade ett ganska skadat Danmark till sin efterträdare som också var hans yngre bror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar