onsdag 15 maj 2019

Dag 148 En ny era


Jag tänker inte i bilder. Tänker du i bilder? Om jag säger "tänk dig en häst", ser du en häst framför dig? När du läser böcker ser du bilder av texten i huvudet? Jag gör det inte. Agneta och jag har varit gifta i över 30 år och det är först nu de senare åren som vi har förstått att Agneta tänker i bilder och jag gör det inte. Om jag säger till henne att här skulle vi kunna ha er rabatt så ser hon rabatten framför sig. När jag säger att här skulle vi kunna bygga en uteplats så ser hon den framför sig. Jag ser ingenting. Jag tror att jag tänker i funktioner. T ex att här skulle vi kunna ha en trappa för att då skulle vi enklare kunna komma upp. Men jag ser ingen trappa. Tänk att det skall ta nästan 30 år att komma underfund med.

Nåväl, inlägget heter en ny era. Vad är det för ny era jag pratar om. Jo jag har tänkt börja fotografera mer. Jag har nästan inte tagit några kort alls på flera år. När jag var ung hade jag foto som fritt valt arbete i högstadiet. Vi byggde ett mörkerrum här hemma och vi hade en systemkamera, en Konika T3. Vi fotograferade i svartvitt och framkallade och förstorade. Det var riktigt roligt. På min första tågluff hade jag kameran med och kanske på den andra men sen tröttnade jag på att släpa på den så på den tredje resan fick den vara hemma. På den tiden var det diabilder som vi har i mängder men aldrig orkar titta på. När digitalkamerorna kom började jag fotografera igen och det var roligt. Jag hade ordning på bilderna och skrev ut dem på en svartvit skrivare och satte in i en pärm. Svärfar tyckte att det var roligt att titta i den när han kom. Kameran tappade jag så att den gick sönder och Agneta, handlingskraftig som hon är, köpte en ny men mitt intresse för foto hade avtagit. Mobilkamerorna har jag aldrig gillat.

Den nya eran då. Jo har gått en fantastisk kurs i marknadsföring på sociala medier (Anna Åxman i Vessigebro) och då förstod jag jag måste ta tag i det här med hemsida och FB-sida. I söndags morse var det fantastiskt fint och jag tog tidigt en tur med MC-n med lite baktanke att ta bilder. Då insåg jag att kombon MC och foto funkar rätt bra. Det är enkelt att stanna till i vägkanten och ta några bilder, mycket enklare än med bil. Jag fick en hel del fina bilder som jag har börjat använda. Nu funderar jag till och med på att köpa en ny kamera. Det blir nog en spegellös systemkamera. För att fira denna nya era så har jag dagen till ära prytt inlägget med en bild från i söndags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar