måndag 27 maj 2019

Dag 151 Vad som finns i fjärran

1983 hade jag förmånen att få sommarjobba på Alfa Laval Elevage i Paris. Det var en enastående upplevelse. Ett minne jag har är vad jag tänkte när jag satt på flyget på vägen dit. "Hur i h*vete kunde jag vara så dum att jag söker ett jobb i Frankrike utan att kunna språket!". Det hela gick bra och när jag åkte hem hade jag gjort lite nytta och kunde mer franska än när jag åkte dit.

I alla fall, när jag besökte slottet Versaille imponerades jag av deras trädgård och att de inte bara jobbade med själva trädgården utan även med det som fanns bortom trädgården. De hade byggt upp kulisser långt borta som skulle utgöra en plafond. Jag tyckte det var mäktigt. Långt senare besökte vi Huseby i Växjö. De hade också en fin trädgård och det vi särskilt fastnade för var de Rhododendronbuskage de hade utmed den lilla bäcken nedanför herrgården.

Vi tänkte att kan de franska kungahusen och den småländska adeln så kan väl vi. Vi har ju också en bäck och en fördel man har när man har en lantbruksträdgård är ju att man äger marken bortom trädgården. Vi skapar en plafond av Rhododendron utmed bäckmynningen. Det har tagit tid och varit en dryg kamp mot framförallt åkervinda, men baske mig, börjar det inte ta sig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar