måndag 20 maj 2019

Dag 150 Slickar såren



Den artonde sprang jag mitt sjuttonde varv, Göteborgsvarv alltså. Jag tycker att det gick rätt så bra. Vädret var toppen. Startar i sämre och sämre startgrupper, eller sämre kanske man inte skall säga men med högre nummer. Förr kunde jag se starten, sen kunde jag möta vinnaren när jag sprang ut genom Slottsskogen och nu kunde jag se vinnaren när jag värmde upp. Jag startade i startgrupp 13 av 25. Jag såg bara en jag kände i hela startfältet. Rätt märkligt egentligen. 

Jag måste säga att jag tyckte att jag pinnade på rätt duktigt. Sprang om folk hela tiden. Startade som nr 17102 och var efter en mil på 15942 och gick i mål som nr 15924. Då har jag ju faktiskt sprungit om 1178 personer eller 56 per km. Förra året var jag i startgrupp 11 och blev totalt sett omsprungen av 167 personer.

Jag blev lite besviken på tiden 2:04. Lite bättre hade jag hoppats på. Förra året fick jag 2:00 men kollar jag i min åldersklass kom jag i år på plats 343 av 946, den bästa tredjedelen. Nästan i alla fall. Men jag sprang hela tiden. Inte så mycket som en meter gick jag och det är jag nöjd med. 2017 sprang jag på 2:02 så det är väl ändå rätt ok. Det är i slutet jag tappar så jag får träna lite mer på längre sträckor så att jag utvecklar min uthållighet.

Jag har börjat springa lite mer avslappnat. Fick på en föreläsning om skidåkning lära mig att man skall sträva efter att vara avslappnad i kroppen större delen av stakningen. Bara ett explosivt nedslag och sen avslappning. Har försökt överföra det tänket till löpningen och jag tycker att det gör att jag inte blir så utmattad i benen. Jag tycker att det funkar men att det tar tid att förändra sin teknik. 

Jag har redan anmält mig till nästa Göteborgsvarv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar