måndag 5 augusti 2019

Dag 159 Något jag skjutit på

Nu skall jag berätta om när jag skulle skapa ett varumärke för NIB Programmering. NIB Programmering är ett företag som jag startade när jag läste på Ultuna. Jag brukar säga att det var 1983 men när jag kollar på registreringen så skedde den formellt 1984. Men det tycker jag är ganska ok, antagligen påbörjade jag processen 1983. NIB står för Nilssons i Boberg Programmering men det namnet fick jag inte använda så jag drog i hop det till NIB Programmering. Ett namn som jag är mycket nöjd med. Jag bokade också tidigt in domänen nib.se år 2000 men jag har för mig att jag före det hade en adress som hette nib.n.se. Det var tvunget att foga in en länsbokstav på den tiden. Den försvann av sig självt.

Nåja, jag behövde en logga också. Det hade jag ju förstått vad det kostade att skaffa. Jag var faktiskt med och skapade varumärken och loggor under min tid i Växa Halland och det var ett fasligt arbetande med varumärkeshjul och jag vet inte allt. Detta gjorde att jag sköt på det och sköt på det och det blev aldrig av. Under 2018 gick jag ett utbildningsprogram som Falkenbergs Näringsliv arrangerade som hette success teams. De satte samman grupper med företagare som fick coacha varandra. Jättebra. Där fick man berätta om sina problem och diskutera lösningar som man sen skulle fixa. Ett av mina projekt var att skaffa en logga. I vanlig ordning så sköt jag ju problemet framför mig tills det inte gick längre och dagen innan vårt möte så kände jag desperationen komma; jag måste fixa det här. På vägen hem körde jag förbi en firma som jobbar med profilprylar och jag var ju desperat så jag stannade till och frågade om det kunde hjälpa mig. Jag blev hänvisad till Alice och jag förklarade mitt dilemma och hon ställde lite frågor och sa att hon skulle mejla över lite förslag. De kom dagen därpå, jag såg direkt vilken jag gillade bäst. Kollade med familjen och de tyckte samma sak. På kvällen träffades vårt successteam och de tyckte samma sak. Jag testade på deltagarna i vår studiecirkel i LRF och de flesta tyckte ungefär samma sak så jag ringde till Alice och sa vilken jag ville ha. Jag fick ett ark med olika storlekar och sen kom fakturan. Den var på 740 kr plus moms! Gissa om jag blev paff. Otroligt billigt att skaffa en logga om jag får säga vad jag tycker. Jag är så nöjd med den så där ser man vad hjärnan kan hjälpa till att problematisera saker och ting och bara göra saker större än vad de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar