fredag 23 augusti 2019

Dag 162 Bobergs skyline

Idag har Bobergs skyline förändrats. Utanför kvarnen finns en fodersilo. Den har stått där sen 70-talet någon gång. Jag kan nog fastställa datumet när min pappa köpte den för han hade en pärm där han satte in kopior på allt han köpte. Han var ju noggrann så den finns säkert där. Problemet är bara att jag inte kan hitta pärmen. Jag är kanske inte lika noggrann men den skall nog återfinnas. Syftet med silon är att lagra foder eller snarare koncentrat. Koncentrat är något som man blandar med den till mjöl malda spannmålen för att sammansättningen bättre skall passa djuren. När det gäller grisar är det framförallt proteiner och mineraler som finns i koncentratet. Spannmål är ju en utmärkt energikälla då det innehåller stärkelse. Proteinet däremot finns bara i grodden och den är ju inte så stor. Proteinet i koncentratet kommer framförallt från soja men förr fanns det också kött- och fiskmjöl. På senare år försöker man ersätta sojan med svenskodlade ärtor och åkerbönor. Silon fylls genom att en så kallad bulkbil kommer och blåser in fodret. Därför finns ett avluftningsrör på sidan. Det är det galvade röret till vänster.

Ett tag hade jag två silos men en sålde jag strax efter att jag lagt slutat mala. Den gick till Vessigebro som ligger ett par mil från kusten, mitt inne i Falkenbergs kommun. Den här silon har bara blivit stående. Jag har försökt sälja den på blocket några gånger utan resultat men den här gången gick det. Den skall gå till norra Skåne där en köttuppfödare skall lagra spannmål i den. Jag har granskat den och den ser helt ok ut med tanke på hur länge den stått oanvänd.

Det är roligt att den kommer till nytta. Lantbrukaren som skulle köpa den tyckte att vi kunde välta den med min traktor men jag kände att det inte var säkert så jag ringde efter en kranbil som fixade det så fint och säkert. Jag har lärt mig lite om säkerhet.


1 kommentar:

  1. Nu har jag äntligen läst ikapp! Tack för underhållande läsning! Skrattade när jag läste om att du äter jordnötter med skalen på och även meloner! Undrar om du verkligen har några smaklökar ��...

    SvaraRadera