tisdag 13 augusti 2019

Dag 160 Surt och sött

Augusti är skördetid. Vi har en fantastisk trädgård. Vi har utgått från att det skall vara en lantbruksträdgård och har planerat den så att framsidan, dvs mot vägen, är en vacker trädgård med blommor och buskar. Agneta har massvis med rosor som har blommat som bara den i år. Baksidan, dvs åt andra hållet är mer produktionsinriktad med frukt och grönsaker. Och ett potatisland naturligtvis. Vi planerar dock inte att lagra så mycket utan målet är främst att vi skall kunna använda produkterna som ett skafferi. Det funkar naturligtvis inte i praktiken. Agneta reste bort häromdagen och sa att växthuset är fullt av tomater och jag måste göra något av dem. Jag plockade en hel korg och det fick bli ketchup av dem. Under processen var jag nära att ge upp för det tar sån tid att koka bort allt vatten. Resultatet blev dock över förväntan. Riktigt gott och flera stora burkar. Skall bli kul att använda dem i vinter.

När det gäller gurkorna har jag en annan strategi. Jag gillar inte när jag känner mig överfallen av massvis med jättestora gurkor. Jag tar dem när de fortfarande är små och lägger in dem bums. Nu gör jag det enkelt och lägger in dem i en 1-2-3-lag med dillkronor och senapsfrön. Jag gillar att skära dem i lite olika former.

Lök har vi fått i mängder. Hur mycket vi än skördar verkar det finnas massor kvar. Den har jag picklat och det är så gott! En annan produkt som blivit lyckad att ta hand om är gulbetorna som jag skär fint och lägger in på samma sätt i 1-2-3-lag.

Dill är en annan produkt som blivit fantastisk. Förr hade vi jättesvårt att odla det för den fick bara vissnesjuka och dog. Nu odlar vi den i odlingsbäddar i ny jord med fantastiskt resultat. Den fryser jag in i små påsar som är så sköna att ha under vintern.

1 kommentar:

  1. Hahaha, det är absolut inget vidare att bli överfallen av stora gurkor! Kul och bra skrivet ��

    SvaraRadera