söndag 2 november 2014

Dag 75 Bredsladd

Vi är SAAB-människor, Agneta och jag, så enkelt är det. Någon gång har vi haft en wild-and-crazy idé om att åtminstone prova någon annan bil, men för det mesta har det slutat med en SAAB. När vi var unga var det SAAB-96 som gällde för oss båda, på var sitt håll. Min första var när jag var typ 19 och skulle rycka in i lumpen. Jag köpte en blå 96-a av 1977 års modell. Det var en seminör på Hallands Husdjur som haft den innan och kört 7000 mil på knappt ett år. Ganska bra jobbat, måste jag säga. Jag skall erkänna att jag var ju inte helt billös före det heller. Mina föräldrar hade en Vauxhall Velox som vi ungar disponerade mer eller mindre. Det var lite raggarkänsla i den bilen minsann. En rak sexa, rattväxel och hel soffa till framsäte. På slutet drack den 1 dl olja per mil. Inte den mest miljövänliga bilen kanske. Från början var pappa inne för engelska bilar. Veloxen var den andra Vauxhallen han hade. Han hade fått för sig att bilar skulle ha sex cylindrar. Nåja han hamnade till slut i volvoträsket med en 144-a som ganska raskt byttes mot en 244-a. Båda var ljusblåa. Sen fortsatte han med ytterligare en 244 innan deras sista bil blev en 740-a som fortfarande är i trafik. Den stod många år utan att användas i deras garage när min mamma slutade köra bil. Brorsan och jag drog ut den pumpade däcken, bytte olja och batteri och sen var det bara att köra igen. Makalöst egentligen.

Pappa var ju med om när bilarna kom till Boberg. Jag tror det har hans pappa som köpte en bil tillsammans med några grannar.

Tillbaka till min första bilaffär. Det får man väl ända säga är en milstolpe i livet. Det var det i alla fall när jag var ung. Nu verkar ungdomarna inte vara så intresserad av bilar längre. I alla fall, jag tittade lite på bilar men fastnade av någon anledning för SAAB. Kanske för att den var svensk, vad vet jag. Den kostade 27 000 kr. Ganska mycket pengar, motsvarar ca 100 000 kr idag tror jag. Jag hade ett alternativ. Det var att köpa en splitter ny SAAB 96 av 1978 års modell. Den hade med så kallad LRF-rabatt kostat 30 000 kr. LRF-rabatt var en gruppförmån som LRF förhandlat fram för sina medlemmar. Om jag ser tillbaka på det så skulle jag naturligtvis ha valt den. En helt ny bil för bara 3000 kr extra! Så såg jag inte på det då. Antagligen hade jag ansträngt mig till yttersta bristningsgränsen med 27 000 kr. Bilen var i alla fall bra och hade känsla. Fick dock ett motorhaveri efter några år som kostade mig 7000 kr. Förfärligt. Vill inte tänka på det.

Den SAAB-96-an hade jag hela Ultunatiden och även i Stockholm. Där blev den dock ersatt av en begagnad SAAB 900 av 1988 års modell, som vi hade när vi flyttade till Boberg. Strax före den hade vi faktiskt en sossekontainer, en Volvo 745-a. Agneta var säljare på Lantmännen och körde i hela Norrland med den. Den var ok men det var ju ändå ingen SAAB.

Därefter blev det en ny SAAB 9-5 år 2000. Den kostade nästan 290 000 kr men är den bästa bil vi haft. Har kvar den än som andrabil. 2006 köpte vi en begagnad SAAB 9-3 diesel, 00-års modell, som vi hade några år när jag körde mycket till Lilla Böslid. Den är numera såld till en arbetskamrat och fortfarande i drift. Den fick ta ett steg tillbaka för en ny röd SAAB 9-3-a som vi köpte 2008 och som fortfarande är vår förstabil.

Utöver detta tog vi över en gårdsbil från mina föräldrar. Min brors gamla SAAB 96-a av 1973-års modell. Den fick hänga med ett tag. Jag hade som mål att jag skulle köra in i 2000-talet med den och det lyckades. Ju längre jag hade den desto kultigare blev den. Alla äldre man sjussade blev nostalgiska och började berätta sin SAAB-historia. Samma sak hände när jag skulle tanka eller besiktiga bilen. Ungdomar hoppade in och sa att de minsann aldrig åkt i en sån bil. Det var kul. När jag hämtade ungarna i den på dagis brukade vi bredsladda på en grusplan framför gamla skolan i Heberg. Den var ju framhjulsdriven och drog man in handbromsen fick man fina bredsladdar. Jag kommer inte ihåg det själv men grabbarna säger att vi åkte ner till ett grustag i Boberg och bredsladdade också. Stämmer säkert.

Nu återstår att se vad nästa bil blir för oss. Känns lite tråkigt att inte få köpa SAAB igen. Agneta har för sig att nästa bil blir en elbil. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar