lördag 2 januari 2016

Dag 121 BFC

Boberg Fried Chicken

Idag skall du få ett recept som kommer från Boberg. Bakgrunden är denna. I trean på gymnasiet gjorde vår klass en resa till London på påsklovet. Vi åkte båt från Göteborg till Felixstowe och därifrån blev det buss till hotellområdet norr om Hyde Park. Vi kom fram på kvällen och var lite hungriga. Ett gäng gick ut på stan för att hitta något. Vi fann en KFC-restaurang. Det var mitt första och faktiskt nästan enda besök på KFC, Kentycky Fried Chicken och, jag tyckte att det var fantastiskt. När vi flyttade till Stockholm fanns faktiskt en KFC på Sveavägen ett tag och om det nu var så att jag besökte den, kommer inte riktigt ihåg, så motsvarade den inte mina förväntningar. Men så är det ju ofta med minnen, vi förstärker dem och det faktum att jag nog var ganska hungrig när jag åt den första KFC-n i London förstärkte säkert också min upplevelse.

Nåja, jag har i alla fall i många år försökt återskapa den där kycklingupplevelsen här hemma och nu tycker jag att jag nått ganska nära, faktiskt lite bättre. Håll i dig, här får du det förädlade receptet.

Boberg Fried Chicken. Jag grillar med skrovet för Agneta tycker att det är så gott. Det ingår inte i rätten.

Jag börjar med att stycka en kyckling Jag använder den metod jag fick lära mig vid ett studiebesök på Torsåsen för en herrans massa år sen. Låret delas i två delar, bröstfilén i lagom stora bitar, vingarna som de är. Knepet med låret är att inte försöka dela det på fel ställe. Lägg snittet en bit ner på själva lårklumpen. Lägg delarna i en bunke med vetemjöl. Knäck ett par ägg i en annan bunke och häll i lite mjölk. Vispa. Ta upp kycklingbitarna från vetemmjölet. Häll i ströbröd blandat med majsmjöl (ger en snygg färg), paprikapulver, salt, peppar och blanda ihop. Snåla inte med denna blandning, det går åt en del. Doppa kycklingbitarna en och en i ägget och därefter rulla dem i ströbrödsblandningen, Se till att de får bra med blandning på sig. Lägg upp dem på en plåt. När alla delar är på plåten så strilar du över lite olja. Det behövs inte så förfärligt mycket för det stänker runt i värmen i ugnen. Sen sjuss in i ugnen med plåten. 225 grader. Vänd bitarna efter en stund. Det blir klart ganska fort. Tar nog inte mer än en kvart. Du kan ju kolla med en termometer i bröstbitarna. De skall ju helst inte mycket över 70 grader. De kan få ligga en stund och jämna till sig innan du serverar dem. Jag brukar göra en hemlagad majonnäs med vitlök och servera klyftpotatis och ugnsbakade rotsaker till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar