torsdag 7 januari 2016

Dag 124 Mylla

Hänt på Svensgård den 14/10  2000


"Milt och skönt. Solen bryter igenom och skingrar morgondimmorna. Det har varit precis vindstilla. När vi vaknade tittade vi ut på körsbärsträdet och vi kunde inte se ett enda löv som rörde sig. Nu blåser en liten bris upp som hjälper till att skingra morgonfukten. Revbenspjäll i ugnen. Agneta är och hämtar jord till trädgården. En höstmorgon."

Ovanstående inlägg som kommer från min blogg www.svensgard.se. Eller snarare, vad jag i efterhand har kommit på var en blogg. På den tiden fattade jag ju inte det. Jag tar med det dels för att jag tycker att det var så vackert. Dels för att då får jag chansen att berätta lite om trädgården. Agneta hämtar jord. Om jag inte har helt fel så tog hon traktorn och vagnen och körde till en torvmosse i Sjönevad som ligger en bit bortanför Vessigebro. Då bröt man torv där, Man kunde hämta ett bilsläp och då fick man med sig en kubik ungefär men det tyckte hon var fjantigt. Fem kubik skall det vara. Eller vad man nu fick plats med. Vi fyllde torv i framförallt våra rhododendronrabatter och det har blivit jättebra. Vi har väldigt bra jord i trädgården men för azaleor och rhododendron behövs mer mylla. Man kunde även hämta torvblock i Sjönevad och det har vi också gjort. Resultatet har blivit en jättefin rabatt som sköter sig nästan helt självt. I år, eller snarare förra året, gjorde jag dock ett krafttag och klippte ner den ordentligt. Ett helt traktorlass blev det och rabatten får börja om. Framförallt får de lite mer svagväxande buskarna en ny chans.

Revbenspjäll i ugnen skrev jag också. Det har alltid varit en populär rätt på Svensgård. Vid denna tid kan jag med ganska stor säkerhet säga att de var uppfödda på gården också för då hade vi grisar och vi slaktade tre stycken om året för vårt egna behov. Jag brukar alltid köra spjällen först en stund med bensidan uppåt. Sen vänder jag och saltar och pepprar och det får steka sakta och länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar