söndag 3 januari 2016

Dag 122 Inte riktigt 50

Hänt på Svensgård den 7/10  2001


"Jag har ett missljud i motorn på traktorn. Är det något jag hatar så är det missljud i motorn. Jag hade det en gång på en Saab 96 jag hade. Det ledde till att jag fick byta motorn. Kul. Det var samtidigt som jag var student. Den är på Lantmännen nu för undersökning. Fortsättning följer..."

Som lantbrukare får man alltid vara beredd på haverier. Ibland små. Ibland stora. Nu skall jag berätta om ett större haveri. Det hände i början av 90-talet. Då hade jag inte varit lantbrukare så länge. Jag hade mycket att göra på den tiden. Barnen var små, mycket med dataföretaget NIB Programmering, förtroendeuppdrag i slakteriet, LRF och Lantmännen. Plus lite annat. Nåja, på den tiden hade man ju energi så det räckte till. I alla fall så skulle vi plöja lite småbitar och jag hade hjälp till det. Det besvärliga med småbitar är att det är mycket backande och svängande och snurrande med plogen hela tiden. När man plöjer vill man gärna ha diffspärren i för då slirar det mindre. Diffspärren låser ihop bakhjulen så att de får samma kraft oavsett om ett hjul slirar fritt. Annars får ju inte det hjul som har fäste någon kraft alls och då står man still. Det är dock viktigt att tänka på att koppla ur diffspärren när man skall vända för då vill man använda styrbromsarna för att kunna göra en tvär sväng. Styrbromsen funkar så att man låser det ena hjulet med bromsen och då fixar differentialen så att det andra hjulen får all kraft. Dvs då vill man det motsatta. Om man då har glömt att koppla ur diffspärren och trampar max på styrbromsen blir det ganska stor påfrestning på differentialen. Detta skedde i det här fallet. Det är i alla fall vad jag tror hände. Effekten av det hela blev ett totalhaveri i differentialen.

Pust. Det var bara att ringa Lantmännen och de fick skicka en bärjare som tog traktorn till verkstan för lagning. När det gäller haverier är jag inte så optimistisk som annars så jag gjorde snabbt bedömningen att det här kalaset kommer att gå på femtio tusen kronor. Usch.

Nåja traktorn renoverades och jag åkte till England på en studieresa som för övrigt var helt fantastisk. När jag var där kom räkningen som Agneta tog hand om. På något sätt fick hon kontakt med mig i England, jag kommer inte ihåg hur, det fanns ju inga mobiltelefoner på samma sätt som nu. Jag hade heller inget Mastercard eller något liknande och jag visste att jag hade att få till några vettiga samtal under den resan. I alla fall så hade fick jag informationen om vad reparationen kostade och. håll i dig nu. Den kostade 47 000 kr! Alltså inte riktigt 50 jag trodde att den skulle kosta! Gissa om jag blev glad.

Det är det här som kallas positivt tänkande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar