måndag 11 januari 2016

Dag 125 Fusk

Hänt på Svensgård den 26/12  2006

"Som jag slitit! I princip hela svinhusinredningen nedriven. T.o.m. limkanterna som höll boxmellanväggarna är bortknackad. När man skall riva saker lär man sig uppskatta fuskverk. Väl fastlimmade betongdetaljer är fruktansvärda att ta bort. Slarvigt gjorda dito lossnar med en enkel knackning. Tyvärr var de flesta i detta hus ordentligt gjorda. Där ser man; man skall inte göra saker bättre än nödvändigt! God fortsättning på julen!" 

Upprinnelsen till ovanstående händelse är följande. Jag började med grisproduktion 1991. Det var bra fram till 1999. Då sjönk prisnivån och priserna flukturerade kraftigt. Till slut kom jag till insikt att jag inte kunde skapa lönsamhet och beslutade mig för att lägga ner grisproduktionen och försöka ägna mig åt något annat. De sista grisarna åkte ut på sommaren. Jag lyssnade på radion. Det var ett samtal mellan två filosofer, den ena vara Lennart Koskinen och han sade vid något tillfälle att ett tomt rum är ett rum fullt av möjligheter. Det gav mig insikten att skall jag hitta några möjligheter med grisstallet så måste jag tömma det. Samtidigt som jag tömmer det så fyller jag det. Fyller det med möjligheter. När det var nästan tomt kom en granne in och skulle kolla. Han sa att det var väldigt vad stort det blev och att där skulle jag kunna ha ett travstall. Det fanns en travtränare som sökte ett stall i krokarna. Och det är travstall det är nu snart tio år senare. Det har varit en härlig tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar