tisdag 5 januari 2016

Dag 123 Indiana Jones i Boberg

Hänt på Svensgård den 15/9  2006


"Så var det här med elevatorgropar igen. Det tillhör inte min favoritsysselsättning att göra rent dem, but a man has got to do what a man has to do. Så idag rensade jag en grop som inte blivit rensad på kanske år. Hur den såg ut vill jag inte beskriva här. Ni skulle få mardrömmar flera år framöver. Nu är den i alla fall rensad och det gick faktiskt bättre och snabbare än jag hade trott. Jag blev väldigt dammig men det skall ju en mjölnare vara."

Ja, vad skall jag säga om ovanstående lilla minnesfragment. Vet du vad en elevator är? En slags hiss om lyfter spannmål eller mjöl, i alla fall när det är i en kvarn, från en nivå till en annan. Den består av en rem, med massor av skopor, som dras av en motor i fyrkantig trumma. Längst upp släpper den ifrån sig materialet i t ex en snäcka eller en silo. En snäcka är en horisontell skruv som transporterar material i horisontell riktning.

Både elevatorer och snäckor, för att inte tala om skruvar som också transporterar material, kan vara riktigt farliga. Jag har aldrig skadat mig på dem, i alla fall inte allvarligt, men det har varit nära många gånger. Det är så himla lockade att bara sticka in handen och rätta till något och poff, helt plötsligt sitter man fast eller i värsta fall har man ingen hand kvar. Usch vad läskigt, men jag har som sagt klarat mig. Min pappa också och även Oskar som jobbade i kvarnen under många år.

Men det här inlägget handlar ju om elevatorgropar och de är inte så farliga men kan vara väldigt läskiga. De är trånga och mörka. Smutsiga. Massor med läskiga insekter av olika slag. Om man tänker efter så är det ju faktiskt en biotop. Ja jag skall faktiskt inte fördjupa mig alltför mycket i alla läskigheter man kan hitta i en elevatorgrop för då kan du ju faktiskt få mardrömmar under flera år framöver. Och det vill jag ju inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar