fredag 12 april 2019

Dag 142 Rotmos

Nu jagar jag rötter. Det är bästa tiden för det. Det är alltså vår och då börjar det växa. Det första som växer är de värsta ogräsen som till exempel skräppor. De växer i hagarna och frodas alldeles förfärligt. Vi kör ju ekologiskt här och den bästa metoden är faktiskt att plocka fram spaden och gå runt och vända upp och ner på växterna. Min strategi är alltså att ta rejäla spadtag och få upp så mycket som möjligt av roten och vända den uppåt så att den torkar ur och plantan dör. Förvånansvärt effektiv metod måste jag säga och ju tidigare man gör det desto bättre för nu är marken mjuk och lättarbetad. Förra året var jag senare på det och fick gå runt i hagarna och kämpa på torr och hård lera. Andra ogräs som är jobbiga är naturligtvis Jätteloka som jag gräver upp om jag kan och tistel. Min erfarenhet är dock att det ger effekt. Jag tar en timme då och då och man hinner förvånansvärt mycket. Så är det väl med det mesta. Det tar emot att börja men har man väl satt igång går det av bara farten och oftast snabbare än man tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar