måndag 29 april 2019

Dag 146 Rätt, rätt, rätt

Jag jobbar vidare med mitt projekt som jag startade för några veckor sedan och det går framåt. Idag hade jag ett genombrott där det blev rätt, rätt, rätt. Det är skönt när det blir så. Tänk vad man lär sig hela tiden. Jag jobbar ju med programmering och där är det verkligen så. Tänk om jag kunnat vad jag kan nu för bara några månader sen. Det hade faktiskt förändrat en del. När jag började programmera, det var på 70-talet, var det verkligen väldigt basic. Programmerade fickdatorer. Då hade varje rad och varje kolumn ett värde och ville man få något uträknat fick man ange rad och kolumnidentitet för den knappen och då kunde man automatiskt få t ex något kvadrerat. Magiskt. Sen kom det olika språk, t ex Fortran på Ultuna, Basic, Pascal och så vidare. De verktyg man, eller i alla fall jag, arbetar med idag är väldigt mycket för webben. Det betyder att man måste kunna HTML, Javascript och en massa ramverk inom det, t ex JQuery, dotnetframework mm. Ajax är inte ett tvättmedel om någon nu trodde det utan det är ett sätt för webbsidor att kommunicera med webbservrar utan att användaren egentligen märker det.

Det jag vill komma till är som vanligt att man måste lära sig så ofantligt mycket. Jag tycker att det är kul och i mina nästa inlägg kommer jag att ta upp några saker som jag lärt mig på sistone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar