söndag 14 april 2019

Dag 143 Buss

Coach betyder buss, visste du det? Vi har haft besök av en coach idag. Jag tror coachning är jätteviktigt. Alla behöver bli coachade och de som inte blir coachade riskerar att stå och stampa. Jag sa till henne att det är värdefulla tjänster hon levererar. Jag förstår det, och ändå köper jag inte några coachningstjänster. Varför är det så? Jag är oerhört stolt över de produkter jag utvecklar i mitt företag.  Det är en skön känsla.

Att skapa ett dataprogram handlar om att skriva tusentals rader kod och koden behöver vara väldigt korrekt för att det skall fungera. När jag skall skapa ett nytt dataprogram har jag hela projektet klart för mig inne i skallen och sen är det bara att börja snickra med koden. En databas skall tas fram. Struktur skall skapas och en plattform skall byggas. Sidor skall tas fram. Det hela skall kontrolleras. Sådana här system är inget man snyter ur näsan, det kan jag lova.

Jag har tur för jag har en coach som coachar mig och knuffar mig framåt. Det är Edvard, vår yngste son. Det känns som att han har en plan för mig. En plan som bygger på min vision. När han förklarar för mig vad jag måste göra så sätter jag mig ofta på tvären men helt plötsligt så upptäcker jag att jag gjort som han föreslagit och det har blivit bra. Nu har han satt upp ambitiösa affärsmål för mig. De känns helt orimliga. Hur skall jag klara det? Hur skall jag kunna ta mig dit? Men samtidigt, jag har ju största förtroende för de produkter vi tar fram. Jag är verkligen stolt över dem. Om inte jag skall klara det vem skall då göra det? Kanske coachtjänster skulle kunna hjälpa till.

Jag har varit med i ett roligt projekt i Näringslivet Falkenberg där företagare sattes samman i successteams som träffades regelbundet under ett halvårs tid. Det var jättebra och det förflyttade mig. Det gjorde att jag skapade mig tid att arbeta med mitt företag. Det kan jag rekommendera.

Med detta vill jag ha sagt att coachning är viktigt och att det är en värdefull tjänst. Hur skall vi få människor att förstå att det är en tjänst som det är värt att betala för? Hur skall jag få mig att förstå det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar