måndag 1 april 2019

Dag 140 Värsta branden

Var och lyssnade på EU-parlamentariker Fredrik Federley häromdagen. Det var intressant. Han berättade bland annat att Rysslands tidigare strategi var att stödja kommunistiska grupper i olika länder. Det var inte så framgångsrikt. Nu gör man istället så att man letar upp den största "branden" i respektive land och så häller man på bränsle där. På så sätt har man t ex tydligen stöttat högerextrema krafter i Italien och Frankrike. Uppenbarligen samma sak i USA och i Storbritannien. Jag har sett filmen Brexit som handlar om just Brexit. Intressant film tycker jag. De följer kampanjen från början till slut. De identifierade tre miljoner väljare som blivit bortglömda av andra partier, och tog reda på vad de har för fördomar mot EU. Sen bombarderade de dem med information, jag tror det var över en miljard annonser, på kort tid som förstärkte fördomarna. De behövde inte vara sanna, det räckte att de trodde på dem.

Jag sysslar med försäljning. Har gjort det hela livet utan att förstå det. Som liten hade jag till exempel ett 4H-företag med sockermajsodling som affärsidé. På den tiden fattade man nog inte riktigt det stora i att producera saker och sen sälja dem. Att jag inte fastnade för sockermajsodling! Något så lättsålt har jag aldrig varit med om. Det växte så att det knakade och en runda hos grannarna och allt var sålt. Det här var ju 50 år sedan så på sockermajsmarknaden var det ingen jättekonkurrens.

Nåväl om försäljning kan man säga mycket men det jag tänkte komma till var att jag lärde mig något viktigt när jag arbetade på LRF på 80-talet. Jag hade organiserat ett möte för några lantbrukare och bjudit in LRFs informationschef Hans-Olof Ramberg. En mycket kompetent människa som numera tyvärr är död. Det här får bidra till att hedra hans minne. Han berättade om LRFs arbete med information. Han sa att det viktiga är inte att påverka de som är negativa att bli positiva, för det är nästan omöjligt. Det viktiga är att fråga vad de nöjda vad de tycker om och sen berätta det för andra. Det är ju faktiskt samma strategi som man gjorde i Brexit fast åt andra hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar