söndag 24 mars 2019

Dag 139 Min dröm

Mardrömmar är och har alltid varit en del av mitt liv. Som mjölnare drömde jag mardrömmar om att det blev stopp i kvarnen och det var mjöl överallt. Det var ofta sanndrömmar. Som grisproducent drömde jag om grisar som sprungit lösa, vattenledningar som gått sönder och vatten som sprutade, fodermaskiner som inte stannat när de skulle och fyllt boxarna med mjöl. Dessa mardrömmar kan fortfarande komma. En gång många år efter att jag slutat med grisar drömde jag att jag satt in grisar i stallarna och sen glömt bort dem. När jag öppnar dörren är det utsvultna grisar överallt och rent kaos. Hur kunde jag glömma att jag satt in grisar och varför gjorde jag det? Där finns ju ingen inredning eller boxar eller någonting! Hur kunde Agneta tillåta att jag gjorde det. En gång när jag öppnade dörren och det sprang grisar lösa överallt så drömde jag att "detta måste vara en dröm" så jag stängde dörren och gick tillbaka in och gick och lade mig att sova. När jag vaknade visade det sig att det stämde, det var en dröm. Kreativ problemlösning. Jag har pratat med många lantbrukare som fortfarande drömmer om djur de satt in på en massa konstiga platser på gården och sen glömt av dem.

Som löpare drömmer jag att jag har anmält mig till lopp och glömt bort att träna eller att jag kommer till ett lopp och har glömt skorna. Ofta är jag sent ute och jag hittar inte var jag skall hämta nummerlappen eller att starten går och jag har inte ens bytt om. Som resenär drömmer jag att jag skall till flyget och är jättesen och har massor att packa och det är hur struligt som helst.

Nu har jag börjat drömma mardrömmar om mitt jobb som programmerare. Inatt drömde jag att jag var på en konferens och där visade jag mitt nya dataprogram för några kunder. De blev intresserade och beställde och jag sa att jag fixar en inloggning bums. När jag skulle göra det så hade jag glömt vad databashanteraren hette. Jag kunde för mitt liv inte komma ihåg det. Det var något med Microsoft SQL. Men det hette något mer, vad var det? Rover? Rider? Jag kunde inte komma på det. Tiden gick och jag blev mer och mer desperat. Nu slarvade jag på kuppen bort datorn och där hade jag all programvara som jag inte säkerhetskopierat. Hur kunde jag vara så dum? Hur kunde jag glömma namnet på databasen? Håller jag på att bli åderförkalkad? När jag vaknade kom jag på vad databasen hette: Microsoft SQL! Och datorn var på sin plats och allt var säkerhetskopierat.

Det var ett tag sen jag drömde om bortglömda grisar. Skall det nu bli ettor och nollor på fel plats jag kommer att drömma om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar