tisdag 19 mars 2019

Dag 135 Lust

Idag har jag gjort stora genombrott med ett av mina projekt. Jag tog för ganska många år sedan fram en serie väldigt lättanvända foderstatsprogram för kor, får och hästar. Jag kallar dem NIB Utfodra.

Jag tänkte skulle användas på naturbruksgymnasier för att väcka elevernas intresse och nyfikenhet och skapa insikter. Då var det datorprogram för PC och det är alltid lite trixigt med distribution och installationer. Därför har jag tänkt att det skulle vara bra att göra om dem till att helt köras på webben. Det är alltid lite trixigt och lite mer att tänka på än vad jag har trodde från början. Det kanske också är så att man ökar ambitionen under projektets gång. Nu har jag som sagt gjort lite tekniska genombrott.

Det blir så bra! Jag är supernöjd måste jag säga. Snyggt, snabbt och enkelt att använda. Jag kan knappt behärska mig, vill bara räkna foderstater!

Att utveckla dataprogram är så lustfyllt. Det är lite som när man byggt eller lagat något på gården eller i huset. Man vill bara gå förbi och titta på det. Känna på det. Så är det med ett nytt dataprogram. Man känner sig så nöjd och stolt. Tänk att det kunde bli så fint!

Att just programmering är så lustfyllt är att det är så mycket som triggar vårt belöningssystem i det. Du gör en förändring i koden och bums så ser du resultatet. Du är inte riktigt nöjd och ändrar lite och simsalabim, nytt resultat. Jättekul! Att inte fler jobbar med programmering, det är den stora gåtan.

I eftermiddag skall jag belöna mig med att sticka och träna på crawl på Klitterbadet och sen skall jag lämna blod. I kväll skall jag sitta ordförande på Södra Skogsägarnas stämma i Hyltebruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar