fredag 15 mars 2019

Dag 134 Insikt


Insikter förändrar oss

Smaka på den. En föreläsare sade det och det sa bara smack i skallen på mig. Det stämmer ju helt och fullt. Det var en insikt som förändrade mig. Och när vi får en insikt så går det fort. Han använde liknelsen med att om du aldrig sett en spegel förr och för första gången ser din spegelbild då blir du antagligen ganska paff. När du väl inser att det bara är en spegelbild kommer du aldrig mer att bli överraskad. Insikten har förändrat dig. Eller om du får ett hotfullt SMS. Först tar du det som ett skämt. När du inser att det inte är ett skämt förändras hela bilden. Insikten har förändrat dig. Kanske i grunden. En insikt kan du få av en föreläsning men även av ett citat klottrat på väggen på en toalett. Nu skall jag berätta om en händelse som gav mig en förändrande insikt.
Jag skulle boka en inspirerande föreläsare till finalen i Mjölklyftet och Grislyftet Halland. Jag ringde Ulf Mazur som varit VD på ToEntertain. Han kunde tyvärr inte denna dag utan frågade om Magnus Helgesson, grundaren av Harrys Pubar, kunde vara ett alternativ. Eftersom han skulle träffa honom senare under dagen lovade han att fråga. Efter en stund ringde Magnus men tyvärr kunde inte han heller det datumet. Han föreslog Therese Albrechtsson från Göteborg, som började med pepparspray. Strax ringde Therese ville gärna medverka men skulle vara i Norge på kvällen så det skulle bli för tight med tiden. Hon föreslog att Thomas Ek, som grundat och byggt upp företaget OBH Nordica. Inom en timme återkom Thomas och allt skulle funka. Här kunde berättelsen sluta. Nästa dag ringde Magnus och frågade om det hade gått bra med Therese. Jag förklarade. Senare ringde Therese och frågade hur det gått med Thomas och jag meddelade att allt var lugnt. Även här kunde det slutat. Efter en vecka kom ett paket på posten. Det var Therese som sänt mig sin bok ”Våga, vårda vinn” med en personlig hälsning och dedikation. Jätteglad blev jag. Även här kunde det slutat men det gjorde det inte. En vecka senare, en fredag morgon, ringde Magnus Helgesson. Han hade vaknat mitt i natten och tänkt på mig och min föreläsning. Hade det löst sig? Annars hade han ett annat namn. Jag blev naturligtvis jättesmickrad.
Vad var det då för insikt jag fick av denna berättelse. Jo det var att dessa människor de lever som de lär. De är framgångsrika och det är ingen slump. De är initiativrika och gör saker bums. De spelar in varandra och följer upp. De vårdar relationerna. Det är ingen slump att de är framgångsrika. Det är för att de har rätt attityd och arbetssätt. Det arbetssättet använder de i alla situationer.  Jag insåg att om jag vill bli framgångsrik så måste jag bli mer som de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar