lördag 23 mars 2019

Dag 138 Jagografi

Jag är väldigt road av geografi och kartor. Vi har mycket kartor här hemma och naturligtvis har jag en jordglob på mitt kontor. Kanske dags att köpa en ny för det har ju hänt en del på den geopolitiska arenan sen vi köpte den vi har nu. Jag gillar att lära mig länder och huvudstäder. När jag vaknar på natten och inte kan somna om repeterar jag dem. Jag kan börja på ett land i Afrika eller en delstat i USA och komma ihåg namn och huvudstad. Det ena landet efter det andra. Jag har aldrig varit i USA och kommer antagligen inte dit heller men jag kan utgå från vilken delstat som helst och räkna upp alla grannstater och deras huvudstäder.

Då är det extra roligt att titta på statistiken för denna blogg och se var alla läsare kommer ifrån. De allra flesta kommer från Sverige naturligtvis men därefter ligger USA och Ryssland.


De mindre länderna som inte visas i diagrammet är Danmark, Frankrike, Spanien, Polen och Litauen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar