torsdag 21 mars 2019

Dag 137 Ordet som inte finns

Jag utvecklar programvaror. Det är ju det jag gör. Det innebär att hanterar data och då måste man kunna det här med databaser och det är inte alldeles enkelt, det kan jag lova. Nu har jag ju dessutom bestämt mig för att jag skall arbeta med en helt ny databas. Hur svårt kan det vara, tänkte jag naturligtvis. Och det är kanske inte så svårt men när man är van att arbeta på ett sätt och så skall man arbeta på ett lite annorlunda sätt så blir det att lära om. Du som läst mina tidigare inlägg noterade kanske att jag skrev om inlärning. Det är ju som en trappa där man passerar olika stadier och varje stadie är förknippat med olika känslor. Jag har passerat stadiet där man inte inser sina bristande kunskaper och igår var jag i stadiet "jag kommer aldrig att kunna lära mig det här, jag går tillbaka till min gamla teknik". Nåja, jag är ju inte den som ger upp och baske mig, i morse, ett genombrott! Jag tror faktiskt att jag är på väg att bemästra denna teknik också. Det är krävande men det funkar faktiskt.

Nu kommer jag till det där ordet som jag menar inte finns. Det är skoltrött. Jag har hört så många säga det men jag lovar. Det finns inte. Att säga att man är skoltrött det är samma sak som att säga att man är livstrött för hela livet är en skola. Och det blir bara sannare och sannare. Jag var på en fantastisk föreläsning om hjärnan som Studieförbundet Vuxenskolan hade anordnat för oss cirkelledare. Den handlade om att få sin hjärna att blomma. Hjärnforskningen har gjort fantastiska framsteg de senaste 10-20 åren och nästan alla har fått lära sig i skolan att vi föds med ett visst antal hjärnceller och att det sen bara minskar hela tiden. Du kommer säkert ihåg det. Och tar man sig en bläcka så försvinner det ännu mer! Hu vad hemskt, eller hur. Men så är det inte. Hjärnan fortsätter att utvecklas hela tiden och i det här projektet hade man utvecklat goda vanor för att få hjärnan att fortsätta växa. Här får du några av vanorna. Det finns ingen ordning, alla är viktiga


  • Bra kost med kolhydrater, protein och fett
  • Fysisk träning med nya rörelser hela tiden
  • Tänk positivt
  • Lär dig nya saker och repetera, repetera, repetera
  • Nya miljöer och omväxling. Du kan börja i hemmet eller på arbetsplatsen
  • Ta egna beslut
  • Umgås med vänner, de påminner dig om att du är smart när du själv glömmer att påminna dig själv.
  • Tillräckligt med sömn. Den behöver, tack och lov inte vara sammanhängande. Det är helt ok att som jag vara vaken lite mitt i natten. Då kan man repetera saker, det gör i alla fall jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar