måndag 4 mars 2019

Dag 129 Avsatt

Har du någonsin råkat ut för att du skall göra en sak och så gör du istället en helt annan? Jag gör det  hela tiden. När jag står här vid datorn och skall programmera eller skriva något så gör jag helt plötsligt något helt annat. Kanske jag får för mig att kolla vad det är för rovfågel som flyger över hagarna eller så känner jag ett absolut behov av att kolla mejlen eller till och med se om jag kan slå mitt rekord i Rubiks kub. Att kolla på ett youtubeklipp är ju också en klassiker. Det är väl någon form av prokastination. Det skall jag berätta mer om någon annan gång.

Jag måste skapa bra rutiner nu när jag håller på att skapa mig ett nytt liv. Jag måste ha tid avsatt till min bokföring.

I dag har jag gjort all bokföring klar. Det betyder att allt är bokfört fram till dagens datum och alla konton är avstämda. Det gäller inte bara mitt företag utan också Agronomförbundets som jag är kassör för. Kan det bli så att måndag förmiddag blir den tid jag avsatt för bokföring?

När Agneta startade sin bokföringsfirma så lämpade hon över all min bokföring på mig! Den som hon skött i alla år. Jag kan inte påstå att det var något jag längtat efter men jag insåg allvaret och tänkte det är väl bara att ta tjuren vid hornen och sätta igång. Och det gjorde jag verkligen och det har varit en intressant resa. Jag har faktiskt börjat gilla att jobba med min egen ekonomi. Innan hade jag inte någon riktig koll men det känner jag att jag har nu.

Tänkte ge en liten reflektion på förra inlägget. Jag cyklade in till stan och fixade mitt bankid och så cyklade jag hem. Det tog drygt en timme. På den timmen fick jag ärende utfört, motion, ljus och frisk luft. Det hade gått lite snabbare att köra bil men inte så förfärligt och den tid jag förlorade hade jag säkert slösat bort på något onödigt så jag känner mig som en vinnare som tog mig i kragen och följde min impuls att cykla. Vi har en mil till stan kan jag förresten berätta för de som inte känner till geografin. Fin cykelväg det mesta kan jag tillägga.

Vi människor har ofta en förmåga att försöka hitta den enklaste lösningen på saker och ting, och det kan handla att leta efter den kortaste vägen. Sen spelar det inte så stor roll om besparingen inte är så himla stor. Det kan handla om att köra till Gödastorp, åka till Sälen eller att gå runt huset. Vi vill hitta den kortaste vägen. Att cykla till Falkenberg är inte det snabbaste sättet men baske mig om det inte är det bästa!

2 kommentarer:

  1. Annica Hedenberg4 mars 2019 kl. 19:16

    Känner igen mig mycket väl i att hitta andra saker som för tillfället är viktigare. Eller roligare!
    Roligt att få följa dig!

    SvaraRadera