torsdag 18 april 2019

Dag 145 Mammas gamla kokbok

Det här med prokastination är ju helt otroligt. Just nu jobbar jag, som jag berättat, med ett nytt projekt. Det är väldigt kul men det är också svårt. Flera kvistiga problem som måste lösas så smart som möjligt. Det är viktigt att tänka rätt från början. Ett problem dök upp där jag måste finna lösningar på ett speciellt datalagringsproblem. Måste särskilja olika poster beroende på hur pass färdiga de är. Det är ganska abstrakt och besvärligt för om man inte löser det på ett smart sätt kommer det att bli risk för sammanblandning av olika poster. Det här är ett typiskt problem som man värjer sig för och försöker hitta enklare saker att göra. Det är ansträngande att tänka på det. Vad gör jag istället? Igår tog jag t ex en MC-tur till Hallandsåsen, väldigt trevligt förresten. Forsythior som blommar. Vitsippor överallt. Bokar och andra träd som ännu inte slagit ut och därför fantastisk utsikt över Laholmsbukten. Idag stod jag helt plötsligt framför en bokhylla och läste i en av mammas gamla kokböcker från sommarkursen på Plönninge lanthushållsskola 1955. Helt otroligt. Plötsligt var det viktigare än att lösa mitt problem. Sen har jag varit hos hästarna, förberett för lastning av ett travband som skall säljas och ringt några gamla kompisar. Faktum är att jag löst Rubiks kub en gång också. Allting som triggar belöningssystemet men som inte för mig närmare min lösning på det kniviga programmeringsproblemet. Eller har det det kanske? Ja faktum är att helt plötsligt så fann jag lösningen! Undrar om det inte var när jag satt på toaletten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar