söndag 2 mars 2014

Dag 50 Läskigt

Nu kan man ju inte fatta det men när jag var liten så åkte det åtminstone 2, kanske tre bryggeribilar genom Boberg. Och stannade de, jajamen, fattas bara annat. Stannade på kvarnagården och där handlade vi läsk backvis. På den tiden fattade man ju inte att läsk hade sina tveksamheter som dryck. Nej, en läsk tog man sig utan att tveka om man kände sig lite törstig eller dammig i strupen. Vi arbetade ju mycket i kvarnen på den tiden och där hade vi ett litet läskförråd i kvarnakontoret. Falkon apelsin special, någon som kommer ihåg den? Det måste varit en höjdare för jag kommer ihåg den än. En sommar kom det läsk med en massa konstiga smaker och färger. Undrar vad det var för mystiska tillsatser i dem? Krom kanske. Skulle inte förvåna mig. Det drack vi så fall utan att tveka.

Men det var inte bara bryggeribilar som for korsan och tvärsan i Boberg. Vi hade fiskbil som kom en gång i veckan och det höll den  på med långt in på nittiotalet. Det finns ju faktiskt kvar på en del håll på landsbygden. Men vi hade också charkuteribil som kom med samma periodicitet. Roberg Chark har jag för mig att den hette. Det var ju lite kul. På en del håll kom det ju också en mer komplett livsmedelsbil men det har jag inget minne av att vi hade i Boberg. Vi hade ju dessutom en affär. En liten lanthandel får man väl kalla det. Den låg i det som vi nu kallar Kulingehus. Det var roligt att gå dit. Där hade de en spann med kola som vi barn fick ta varsin kola ifrån. Men affären försvann redan i mitten av 60-talet och sen fick det bli att åka till Heberg för att handla och det kunde vi göra ända fram till i början av 2000-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar