måndag 31 mars 2014

Dag 57 Man får putsa arbetsskor

"Man får putsa arbetsskor" Så stod det på en skolåda när jag köpte arbetsskor en gång. Den var bra, eller hur! Nu tänkte jag berätta om de fantastiska arbetsskor jag hade när jag var liten. Vi hade faktiskt träbottnar! Ja visst låter det galet men så var det. Träbottnar! Detta vansinnesverktyg. Det hade vi när vi jobbade. Det fanns lite olika varianter men en jag kom ihåg var de man köpte i Vessigebro. Viggos hette de. De hade tåskydd. Inte såna som man har nu för tiden där tåhättan är stålförstärkt för att man inte skall krossa tårna. Nej de var helt enkelt förstärkta längst fram med en lite tjockare läderbit. Syftet med denna förstärkning var nog att det inte skulle gå flisor i själva träbottnen när man sparkade på saker. Antagligen var folk ilsknare på den tiden över att arbetsskorna var så dåliga så att de gick och sparkade i saker så att flisorna i bottnarna rök. Jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes längst fram i träskon när det gått en sån flisa. Man kände gropen med tån. Och jag kan inte tänka mig att en sån flisa var grund för att kassera skon och få nya.

Ville man inte köpa i Vessigebro så fanns det en träskomakare i Långås också. Det var Lis toffel. Jag kommer inte ihåg om de hade någon specialitet men jag tror inte de hade finessen med förstärkt tå. Vi köpte våra träbottnar där i alla fall. Kanske var sulorna bättre.

Ett annat utvecklingssteg i träskons utveckling var annars gummisulorna eller snarare gummibottnarna. De gav onekligen en lite mer fjädrande gång och det var ju bra. Jag kommer också ihåg att det fanns bottnar med en liten flärp bakpå som man kunde dra upp över hälen. Jag hade aldrig några sådana men det skulle tagit bort ett besvär som jag hade och det var att jag hela tiden fick gå med tån lite uppåtsträckt för att inte träbottnarna skulle ramla av. Det ledde till att jag alltid spände foten och tårna och fick ont i dem. Inte bra.

Min pappa hade ont i vristerna och han kunde inte räkna ut vad det berodde på tills någon lite listigare föreslog att han skulle sluta gå i träskor. Sims ala bim och besvären var borta. Han gick helt enkelt och småvrickade fötterna hela tiden. Inte konstigt att han hade ont i fötterna. Har du testat på att springa med träskor i ett plöje t ex? En utmaning, det kan jag lova.

Men har inte träskor några fördelar? Jo, en fördel har de och det är när man skall gå ut och pinka i blött gräs. De går lätt att få på och av och de är tillräckligt höga för att man inte skall bli blöt om fötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar