torsdag 6 mars 2014

Dag 54 Appen

Jajamen ,det fanns appar i Boberg när jag var liten. I alla fall en. En Zündapp. Det var en riktigt rolig historia. Zündappen ägdes ursprungligen av de stora grabbarna på Bobergs Gård. Det var Storebengt och Stefan och deras kompisar som började med trimningen. Där var det säkert inte fråga om någon löjlig jackad kolv, planad topp eller borrad förgasare. Nej här var det andra grejer, det utgår jag ifrån. Antagligen en större cylinder. Effekten var enorm. Säkert 10 hästar! Urstarkt. Om man var van vid vanliga fjuttiga moppar. Den körde vi omkring med i Nisses skog, dvs det som idag är Stefans skog och som är skogen som tillhör Boberg Gård. Den ligger utmed Suseån nedströms fallet. Det är en fantastisk skog. Den består av tall och granskog och har naturbeten. Naturen är mycket kuperad och det är ju här som Suseåns forsar finns. Faktiskt riktigt branta sandiga backar och raviner. En urspännande miljö för småkillar med trimmade moppar. Där körde vi runt med Zündappen och det var en fantastisk frihetskänsla. Moppen, eller snarare den lätta motorcykeln var hur start som helst. Dessutom vägde vi ju inte så mycket på den tiden vilket säkert också är en del i att vi upplevde den så stark. Det kändes som att man kunde klättra uppför hur branta backar som helst. Men zündapen hade sina svagheter också. Det var den övriga konstruktionen. Den var inte byggd för 10 hästkrafter. Framförallt inte drivpaketet som det heter. Det utgörs av främre drev, kedja och bakdrev. När man körde som bäst var det ofta någon av dessa detaljer som brast. Vi försökte ju förstärka så gott vi kunde men tyvärr inte alltid med så bra resultat. En riktigt dålig förstärkning var när vi hade tappat bakdrevet. Det är det som sitter fast på bakhjulet och har många kuggar. Det främre har kanske bara 21 kuggar. I alla fall när det ramlade av och skruvarna som höll det var helt utslitna kom vi på den inte så ljusa idén att svetsa fast drevet vid hjulet. Inte så smart. För det första så blir det inte så starkt men sen är det nog väldigt svårt att få hela konstruktionen helt rak och är den inte rak så blir det svårt att få det att hålla. Jag vet inte hur många gånger vi körde ner till skogen och fick leda Zündappen hela vägen hem till verkstan på Bobergs Gård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar