tisdag 4 mars 2014

Dag 52 Mer om hästkraften

Moppehistorien i Boberg fortsätter.
Vi körde överallt med mopparna. På den tiden fanns det mycket håltimmar i schemat. En håltimme kunde vara 80 minuter och kom den i samband med en rast blev den ännu längre. Jag vet inte vad skolan hade tänkt att vi skulle använda den tiden till men vi körde i alla fall moppe när det var bra väder. Vi körde överallt i stan. Det var så roligt. Jag kommer fortfarande ihåg känslan. Hjälmar hade vi inte. Det var knappt någon i Falkenberg som hade det. Det började komma. I andra städer använde alla hjälm. Men det skulle ha varit bra om vi gjort det också. Jag körde omkull och har flera ärr kvar på armbågar och händer som härstammar från olika moppeincidenter.

En gång blev min kära Puch Dakota stulen. Vi hade varit på bio inne i Falkenberg. Jag tror att det var en Clint Eastwoodfilm men jag är inte säker. Dirty Harry kanske. Det var tunga grejer det. Jag hade parkerat utanför och glömt låsa tändningslåset, bara styrlåset och det var lätt att bryta upp. När vi kom ut var moppen borta. Tänk dig det traumat. Din käraste ägodel försvunnen! Ditt transportmedel. Inte undra på att de sköt hästtjuvar förr i tiden! Det blev besök på polisstationen där brottet anmäldes. Nu gick det ganska bra. På den tiden hade de inte börjat exportera stulna moppar till öststaterna än, som tur var. Det var antagligen en grabb med god smak som tagit mopeden och kört med den tills den gått sönder och sen dumpat den i något villaområde. Jag fick alltså strax tillbaka den och med lite svetsarbete funkade den fint igen. Styrlåset tror jag dock inte att jag fick ordning på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar