tisdag 4 mars 2014

Dag 51 Hästkraft

En hästkraft. Det är den effekt som krävs för att lyfta 75 kg en meter på en sekund. Det är ca 735 W eller 0,735 kW. Det är också den effekt som en moped har. Det vill säga om den är otrimmad. Nu skall jag berätta lite om min mopedtid. Det var en stor revolution i mitt liv. Jösses vad frihetsgraderna ökade med en gång. Jag älskade att köra moppe! Jag blev 15 den 8/6 1974 och jag skaffade nog redan innan det min första moppe. Det var en Puch Dakota som jag köpte av en kille som hette Nisse. Brorsan hade en Puch Florida och jag tyckte egentligen att det var en snyggare modell men de var svåra att tag på. Men Dakota var inte fel det heller. Undrar om inte mina kompisar i Boberg, Lasse och Bengt också hade Puch Dakota men de var nog nya. Oj vad vi körde med våra moppar. På den tiden gick vi på högstadiet på Tullbroskolan i Falkenberg. Där fick vi nya kompisar som också hade moppar. Det var mycket transporter mellan Boberg och Falkenberg. Redan på den tiden älskade jag att gå på bio så det blev många mopperesor för det skälet. Jag åkte hela vintern. För att inte totalt förfrysa hade jag Hallands Nyheter innanför jackan och rejäla MC-handskar som jag fått tag på någonstans. De hade höga kragar kommer jag ihåg.

Min moppe var faktiskt inte trimmad men lite drevad var den. Trimning innebar t ex att man filade lite på kolven och på så sätt fick in lite mer bränsle för varje kolvslag. Man kunde också fila på toppen så att kompressionen ökade eller så borrade man cylindern. Det vet jag faktiskt inte hur det gick till. Drevning gick till så att man satte på ett lite större drev där fram på moppen. Då blev den lite svagare men fick en högre topphastighet. Den var ganska snabb, kanske man fick upp den i 35-37 km/h. En gång fick jag för mig att jag hade polisen efter mig. Oj, vad rädd jag blev. Körde som en galning från stan och in i Ringesegårdsskogen. Jag klarade mig med blotta förskräckelsen trodde jag i alla fall. Troligtvis jagades jag inte men så kändes det. Jag har ju lärt mig mycket i livet av min bror Jan. Det är han som informerat mig om trimningsmöjligheterna och han förklarade också hur polisen kunde räkna ut om man hade moppen trimmad. Det skulle ske genom att de tog loss tändstiftet och stoppade in en penna. Sen räknade de antalet kolvslag på ett varv på bakhjulet. Detta kollade de antagligen mot tabeller. Jag vet inte om det stämmer men så trodde jag i alla fall att det gick till.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar