En moppemotor är en tvåtaktare. Det innebär att en explosion i cylindern trycker tillbaka kolven som via vevstaken roterar vevaxeln. På väg ner öppnas ett hål och avgaserna trycks ut. Sen kommer det in ny oljeblandad bensinånga från vevhuset och trycks in i cylindern och nästa gång kolven åker upp komprimeras den och en ny explosion inträffar. Alltså en explosion på varje varv. En fyrtaktare jobbar lite annorlunda. Den har en explosion på vartannat varv. Den har olja i vevhuset, därför behöver den inte oljeblandad bensin. Vet dagens unga detta? Det var viktiga grejer för en 15-åring att kunna. Moppen gav oss bra kunskaper om teknik. Vi låg hela kvällar och helger och skruvade med mopparna. Rök något sönder fick vi ofta svetsa ihop något för att kunna laga det på ett kostnadseffektivt sätt. Ibland gick det bra, ibland mindre bra men vi gav oss inte.
Bensinen blandade vi oftast själva i verkstaden här på gården. På Hebergs inköpsförening hade de en makapär som blandade bensin på rätt sätt. Där kunde vi tanka ibland. Jag antar att mackarna i stan också hade motsvarande teknik men jag har inget minne av det. Kanske vi hade med oss olja som vi hällde i tanken när vi tankade vanlig bensin. Moppen drack ju bara en dl per mil så den gick ju ganska långt på en tank. De moppar som Ludvig och Edvard hade när de var femton drack ju nästan en halvliter per mil. Förskräckligt. Men de gick ju lite snabbare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar