onsdag 12 mars 2014

dag 56 Beach

Boberg har mer stränder än man kan tro. Jag har redan berättat om alla bad vi gör här i kraftverksdammen i byn. Härligt djupt vatten. Spännande miljöer med fallet. Man kan simma långt upp i ån och uppleva grodperspektiv när man simmar i det lugna vattnet. Nivåskillnaden mellan nedströms Berte och dammytan i Boberg är bara en halv meter så det är nästan som en enda lång damm hela vägen. Att man sen kan bada där hela året gör inte saken sämre.

När jag var liten badade vi en del hos mina kompisar tvillingarna Bengt och Lasse. Men det var inte någon riktig strand. En brygga, inte så djupt, ganska strömt. Nej, ingen beach. Skall man hitta en beach i Suseån så får man faktiskt ta sig ända ut till åoset. Om man parkerar vid vekaområdet och ger sig ut mot ån finns en riktigt fin åstrand där. Sötvatten, härlig sand, ganska djupt. Jag badade inte så mycket där när jag var barn. I vår familj gillade vi nog salta havsbad bättre.

Där Suseån går ut i havet ligger en riktigt lång strand. På den södra sidan, Eftrasidan, är det Långasand som börjar. Men det är inte Boberg. Bobersstranden är fin men väldigt långgrund som de flesta stränder i Halland. Men jag har även bott i Landskrona och där är det faktiskt ännu långgrundare!

Sen har vi Grimsholmen. Där går det också fint att bada men det kan vara lite si och så med själva strandkvaliteten. Mycket långgrunt och som jag minns det ganska tångrikt. Förr fanns där laxkistor, dvs stora laxgarnomgärdade områden dit laxarna kunde simma in men inte ut ifrån. Till dem var det spännande att simma ut och leka. Har en känsla av att man inte fick det men det var det å andra sidan mycket annat som man inte fick hellre. Har inget minne av att vi blev annat än misstänkta för att ha gjort det. Bevis saknades!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar