söndag 12 januari 2014

Dag 1. Egentligen är det väl inte det, men det känns så. Nu skall jag göra det. Har alltid drömt om att skriva en bok. Faktum är att jag redan skrivit en bok, den handlade om pappaledighet och skrevs för drygt 20 år sedan. Tyvärr blev den inte utgiven trots att jag hade hittat en förläggare. Det var ju ett lite nytt ämne att skriva om pappaledighet på den tiden. Det fanns pappaböcker men inte några som var skrivna av vanliga pappor. Det var barnläkare och andra proffs som bredde ut sig. Jag tyckte att en vanlig pappa borde skriva en bok om hur det är att vara pappaledig. Så det gjorde jag. Och den blev klar men sen strulade det med redaktören och tiden gick och jag tappade intresset. Tycker dock fortfarande att det finns för lite böcker om pappaledighet av vanliga pappalediga. För mig känns ämnet lite avlägset men det kanske finns andra som är hågade.

Men det här projektet skall handla om Boberg. Byn jag är uppväxt i och har bott i de senaste 23 åren. Jag skall försöka ge min bild av den. Sätta lite pusselbitar på plats.

Steg ett har varit att göra en disposition. Det blev en mindmapp. Jag gillar att arbeta med mindmaps. Först hade jag tänkt skriva bara något lite om bysamfälligheten men när jag började spåna olika ämnen förstod jag att det nog borde kunna bli en liten bok om det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna förverkliga det. Den här bloggen är en del i att det skall bli verklighet.

Dispositionen är bra. Då kan jag ju skriva lite om vad jag känner för stunden. Det första jag har satt tänderna i handlar om Bobergs medeltida historia. Magnus Ladulås har en roll i det. Mer säger jag inte för tillfället.

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar