måndag 13 januari 2014

Dag 2. Nu tror väl alla att jag kommer att kasta mig över författandet men det kommer jag inte att göra. Ikväll har vi studiecirkel i vår LRF-avdelning. Det är jätteroligt. Vi träffas 10-13 personer 13-15 ggr under vintern och diskuterar olika saker. För ett par år sedan diskuterade vi faktiskt det kungamöte som skedde i Boberg på 1200-talet som jag just nu skriver om. Då försökte vi räkna ut vilken gård det skedde på men nådde inte riktigt ända fram. Men nu har jag hittat mer information som är riktigt spännande. Jag skall diskutera det med mina kollegor ikväll.

Men vi skall inte bara prata historia även om det faktiskt är populärt. Jag tänkte att vi skall prata lite solenergi också. Och lite om lampor. Visste du att nu skall man inte tala om Watt när man talar om lampor utan om Lumen. Det vi kallade 40-wattare är nu 400-500 Lumen och en 60-wattare är 700 till 800 Lumen. Detta påminner mig om att jag kanske skall ta med ett avsnitt om elektrifieringen av Boberg i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar