onsdag 29 januari 2014

Dag 18 Hett och kallt. Iskallt!

Idag var det perfekt! Tre minus, kanske fyra. Stark ostlig vind. Lite snöfall. Snön driver. Kan inte bli bättre, klassisk halländsk snödrev. Isen? 5-6 cm. Inte särskilt stark men man kan stå på den vid bryggan. Gick lätt att få hål med yxa. Det blir bäst hål med yxa. Man kan ta motorsåg men med yxa blir hålet bättre. Med motorsågen blir det en stor skiva som man trycker ner under isen. Nej, yxa är bättre. Hålet blir fullt med isbitar. Som att bada i en drink. Satte på bastun halv 6. Fick dra ner värmepumpen för att inte propparna skulle gå när elpatronen går in. Drog iväg ett SMS till grannen och brorsan. Bastu kl 19 stod det. Svar direkt från grannen, han kommer. Efter några minuter svarade brorsan att han tyvärr var ute med en amerikansk jobbgäst. Jag tycker förstås att han skulle tagit med sig amerikanen!

Klockan sju gick jag ut till bastun. Gick och gick förresten. Fick kliva genom snödrivorna. Var på Gudmundsgården igår så jag tog med mig ett par ölkorvar och ett par Carlsberg. Satte på belysningen, en femhundrawattare som lyser upp hela ån och åbrinken. Har även satt upp trädgårdsbelysning på vägen ner till bryggan. Bastun var varm men lite vatten på aggregatet gör ändå skillnad. Efter en fem minuter kom grannen och han sa inte nej tack till lite öl med tilltugg.

Det som är bra med bastu är ett det blir en himla trevlig mötesplats. Jag drar iväg ett SMS ett par timmar innan. Kan dom så kan dom. Annars tar jag med mig Land eller något annat och mina glasögon och pannlampan och får en skön liten lässtund i ensamhet. Det tar en halvtimme lite drygt och man behöver inte vara finklädd, faktiskt inte ens ren när man kommer. Det tar inte hela kvällen och man har alltid något intressant att prata om.

Jag tycker det är skönt med ett dopp efteråt. Läste en artikel i Forskning och framsteg förra året. Det är nyttigt med vinterbad. Kroppen utsätts för stress men precis lagom mycket. Det produceras adrenalin och noradrenalin som är nyttigt i lagom mängder. http://fof.se/sok/vinterbad.

Om jag badade? Jodå. Vaken hade fryst till men det var bara att sparka upp. Det känns alltid lite utmanande att kliva i men det är skönt. Vi har en stege från bryggan som vi klättrar ner på. Det är så härligt när vaken är full av isbitar. Förra året hade vi en utbytesstudent från Indien, Aditi, här som var och badade. Hon bodde i ett klimat där det oftast är 30 grader men hon doppade sig i isvak utan att gnälla. Hon till och med gillade det.

Att vinterbada är faktiskt väldigt skönt. Det är inte speciellt kallt, jag tycker inte det i alla fall. Det är spännande. Speciellt att klättra ner i en vak där man känner iskanterna runt omkring sig.

Ja det var en perfekt kväll för ett vinterbad. Ju sämre väder desto bättre bad! Jag tror att brorsans amerikan hade gillat det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar