måndag 27 januari 2014

Dag 16 Författarens arbetsmiljö

Jag har skapat mig en liten författarhörna här i vardagsrummet. Jag sitter med datorn i knät i en Pernillafåtölj i vardagsrummet alldeles vid en bokhylla full med böcker och fotoalbum. När mamma dog för ett par år sedan rensade vi ut hennes hus. Det blev ju naturligtvis en massa grejer som skulle tas hand om. Tog hand om lite men skänkte bort det mesta. Det var några lådor med fotoalbum och lite gammal dokumentation som vi tänkte slänga men min fru Agneta sa att det får vi absolut inte göra så det blev så att vi ställde in dem i ladan. När jag började plocka i dem för något år sedan insåg jag att Agneta gjort en god gärning när hon förhindrade att vi slängde detta fantastiska material. Där fanns riktigt fina pärlor. Det är jämte dem jag sitter och skriver nu. Det kommer jag att ha riktigt god nytta av.

Egentligen tycker jag inte om att sitta och arbeta. På jobbet har jag nu en stå-arbetsplats och det gillar jag skarpt. Står upp hela dagarna. Går hur bra som helst. Faktum är att jag har en stå-arbetsplats på kontoret här hemma också men jag tycker inte att den är lika bra. Det är bara en vägghängd bokhylla som jag utvecklat med en större skrivskiva. Tänk att ha ett stå-skrivbord vid bokhyllorna! Det vore det bästa. Man vill ju kunna plocka med alla olika böcker och dokument.

Till belysning har jag en jättefin gammal golvlampa i järn som Agneta har fixat till. I den sitter vår, i studiecirkeln utprovade LED-lampa på 800 Lumen. Jättebra belysning för författande. Agneta klagar lite på att den är för skarp men jag tycker det är bra. Lite skumögd har man ju blivit med åren.

Till höger om mig står en bokhylla. Där kan jag ställa kaffekoppen och där finns också en jordglob. Gillar du jordglobar? Jag gör det i alla fall. Man kan lära sig mycket genom att titta på en jordglob. Jag är ju lite intresserad av geografi.

Arbetsplatsen är i vårt vardagsrum. Vi har ett hus som är på 280 kvadrat och det är ju för det mesta bara Agneta och jag som bor här numera. Vi har gott om tomma rum så det skulle inte vara svårt att skapa sig en helt egen författarlya. Men fördelen med att sitta här i vardagsrummet är ju faktiskt att samtidigt som jag sitter här och skriver så får jag ju vara tillsammans med Agneta. Det är bra. Och jag störs inte ett dyft av TV-n eller andra ljud. Nu visas t ex Sherlock Holmes. Funkar bra att skriva i alla fall.

Pernillafåtöljen köpte jag förresten när jag var student så den har jag suttit mycket och pluggat i. En av mina bättre investeringar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar