söndag 26 januari 2014

Dag 15 Så här börjar kapitlet om kvarnverksamheten

En kvarn innehåller mycket historia. För ett tiotal år sedan tvingades jag att flytta det kvarnkontor som min far byggde i den så kallade ”nya” delen av kvarnen i mitten av 60-talet. På väggen i kvarnkontoret fanns en massa anteckningar. Det var rader med gårdsnamn följda av sifferuppgifter. Siffran angav tomvikten på kärrorna för den gården. Lorensberg stora kärran 3550 lilla 2050, Dygård 10 osv. Alla de bönderna och gårdarna känner jag till och kommer ihåg. När jag läser igenom namnen kommer jag alltid ihåg en liten minnesbild från något av de otaliga kvarnabesökan. Jag föddes i slutet av 50-talet och hjälpte till i kvarnen under 60- och 70-talen. Jag kommer t ex ihåg att när Knappagård kom skulle man alltid ha tre rader med säckar i två lager. Det översta lyfte man upp med hjälp av ett sk säckaträ som i själva verket var ett rör. Jag kommer ihåg Arnold Mårtensson på Dygård i Heberg. Han var lite av en filosof. Det fanns en Albin Mårtensson också. Han var skrothandlare som kom och hämtade alla tomma koncentratsäckar. Allt koncentrat kom ju på den tiden i säckar från Hebergs Inköpsförening. Jag kan berätta historier om alla kvarnakörarna. Min pappa Sven Göran föddes 1924. Han hade arbetat i kvarnen hela sitt liv och hjälpte till fram till han dog 1994. I kvarnaböckerna finns alla hans anteckningar om koncentrat, blandningar, vikter mm. Hur många historier hade inte han? Eller Oskar som skötte kvarnen under 60- och 70-talen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar